maandag 18 oktober 2010

Chocolademuffins

Onlangs was de V.V. jarig en een verjaardag is altijd een goed excuus om mijn muffinvormpjes boven te halen. Ik verwende zijn collega's met een berg chocolademuffins. Hij kwam 's avonds thuis met een lege kom, dus ik vermoed dat ze geslaagd waren!


Ik maakte al eerder chocoladecakejes, maar deze waren vaak nogal droog. Voor deze gebruikte ik extra chocolade en wat minder bloem en bakte ik ze ook iets minder lang. Met een vleugje kaneel erbij en wat amandelschilfers zijn dit toch echt wel mijn favoriete chocoladedingen!


Dit heb je nodig voor een 20-tal muffins:
  • 6 eieren
  • 150 g suiker
  • 100 g kindjessuiker of bruine suiker
  • 250 g fondant chocolade
  • 200 g boter
  • 200 g zelfrijzende bloem
  • 1 snuifje kaneel
  • 1 handjevol amandelschilfers


Zo maak je ze:
Verwarm de oven alvast voor op 180° C en smelt de boter en de chocolade op een lage stand in de microgolfoven of in een pannetje op het vuur. Neem een grote beslagkom en klop de eieren los, voeg hier de suiker toe en klop goed verder. Ik gebruik hiervoor altijd een elektrische klopper (geen mixer!), lukt altijd! Voeg dan de ondertussen iets afgekoelde boter en chocolade toe, klop verder. Voeg daarna beetje bij beetje de bloem toe en klop rustig verder. Tot slot doe je er een snuifje kaneel bij, naar smaak. Doe het deeg in papieren vormpjes in een muffinbakplaat en strooi er wat amandelschilfers over.



Bak ze ongeveer 15 minuten, prik eventueel eens met een prikkertje in het deeg. Als het er min of meer schoon uit komt, zijn ze klaar. Laat afkoelen. Geniet. Neem er nog een. Geniet opnieuw. Binnenkort nog eens een dieetreceptje op Tallore! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten