woensdag 26 oktober 2011

Veggie boterhambeleg

Lunch meenemen naar het werk die in de voormiddag niet in de koelkast kan staan... Dan kom je al snel bij boterhammetjes terecht. Helaas (pindakaas?) kom je als beleg nogal vaak bij kaas uit als je geen vlees eet. Dat verveelt, geloof me... Af en toe koop ik wel eens wat ander veggie broodbeleg, bij Bio Planet bijvoorbeeld: seitansalade curry, groentepaté... Maar dat is toch ook niet voor elke dag. Ik probeerde dan maar eens zelf een smeerseltje te maken met ingrediënten uit mijn voorraad- en koelkast. Een aanrader! 


Dit heb je nodig voor 1 potje:
  • 1/2 blik kikkererwten (200 g)
  • 1/2 blik rode bonen (200 g)
  • 1 geroosterde paprika (ik gebruikte 1 uit een bokaal,op azijn)
  • 2 eetlepels amandelschilfers
  • 2 eetlepels gefrituurde uitjes
  • 1 eetlepel gedroogde bieslook
  • 6 à 8 druppels Tabasco
  • 1 groentebouillonblokje in 1 liter water

Zo maak je het:
Groentebouillon aan de kook brengen. Kikkererwten en rode bonen laten uitlekken en afspoelen. Boeg eerst de kikkererwten toe aan de kokende bouillon, 5 minuten daarna voeg je de rode bonen toe. Na 5 minuten giet je ze af en vang je een beetje kookvocht op. Laat ze afkoelen. Rooster ondertussen de amandelschilfers goudbruin in een droge antikleefpan. 


Doe alle overgebleven ingrediënten in de keukenrobot en hak tot een smeerbare pasta. Voeg eventueel wat kookvocht toe als het wat te droog is. Laat afkoelen in de koelkast. Besmeer er dan je boterhammen, een toastje, ... mee en ik vond het wel lekker met een schijfje zongerijpte tomaat erbij. (Ondertussen al weer een paar weken geleden!)




Je kan het beleg zeker nog een paar dagen bewaren in een afgesloten potje in de koelkast. Enjoy your lunch!


4 opmerkingen:

  1. Mjam, klinkt lekker. Ik heb alleen nog maar beleg gemaakt met tofu, maar dit probeer ik zeker ook eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je tofureceptje opgezocht en yup, dat komt hier ook op de "to try list". Merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk en lekker idee! ga ik zeker eens proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed uit! Ga ik zeker proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen