zondag 9 september 2012

Vegan brownies

Deze week had ik plots heel erg veel zin in brownies. Maar deze hemelse chocoladebommetjes vallen ook wel zwaar op de maag (en de weegschaal!), bij mij althans. Ik zocht dus een gezondere variant, vegan misschien. Ik vond wel heel wat vegan brownierecepten online, maar er was altijd iets dat me minder lag, te veel suiker, speciale ingrediënten, ... Dus nam ik maar de klassieker van de heer Meus als basis. Ik verving de eieren door banaan, halveerde de hoeveelheid vetstof, suiker en chocolade quasi en verdubbelde de bloem voor stevigheid. Een geslaagde vegan versie die hier nog vaker zal gemaakt worden. 


Dieetvoer is het zeker niet. Het eeuwige schuldgevoel dat gepaard gaat met brownies wordt hier wel enigszins beperkt.

Dit heb je nodig voor 12-tal porties:
  • 100g Alpro bakken & braden + beetje extra 
  • 100g pure chocolade
  • 150g bruine suiker
  • 120g patisseriebloem
  • 80g cacaopoeder (puur!)
  • 120ml hazelnootdrink (Alpro)
  • 1 koffielepel bakpoeder
  • 2 rijpe bananen
  • 1 eetlepel brésiliennenootjes
  • 1 eetlepel pure hagelslag

Zo maak je het:
Verwarm je oven voor op 180° C en meet/weeg alle ingrediënten af.

Smelt de bakken & braden op een lage stand in de microgolf. Doe hetzelfde met de chocolade. Wel opletten hier, vertrouw je je microgolf niet, doe het dan au bain-marie. Meng de bloem, het bakpoeder en het cacaopoeder goed onder elkaar en zet opzij.

Plet de bananen met een vork tot een smeuïg papje. Meng samen met de bruine suiker, gebruik hiervoor een elektrische mixer. Meng er daarna ook de boter en chocolade onder. Daarna is het de beurt aan de bloem, het bak- en cacaopoeder, gebruik eventueel een zeefje. Doe er dan de hazelnootdrink bij zodat je een glad browniedeeg krijgt.

Smeer een bakvorm of individuele vormpjes in met bakken & braden. Verdeel het deeg over de vorm(en). Strooi er de nootjes en hagelslag op. Zet in de voorverwarmde oven:
in cupcakevormpjes zijn ze na 20 minuutjes klaar. Heb je 1 grote vorm gebruikt, duurt het ongeveer 35 minuten. Check zeker eerst met een prikker, er mag geen vloeibaar deeg met aan aankleven. Laat even in de vorm afkoelen. Smul!

Met wat Alpro slagroom of een bolletjes vanillesoja-ijs heb je hier ook een heerlijk dessertje! En nee, deze blogpost wordt niet gesponsord door Alpro Soya.

2 opmerkingen:

  1. Hihi, Alpro heeft gewoonweg heel leuke producten :).
    De brownies zien er lekker uit. Ik ga ze zeker eens op deze manier proberen ipv op mijn gebruikelijke manier (=ook met banaan).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echt he! Ik ben echt verzot op die nieuwe hazelnootdrink, yum. Nog veel succes met je vegan challenge trouwens, ik volg het met plezier! Niet dat ik zelf 100% vegan zou gaan, maar zou het best wel wat vaker willen doen. Groetjes,
      A

      Verwijderen