donderdag 4 juli 2013

Broccolislaw

Vandaag 4th of July en dus een Amerikaans getint receptje. De inspiratie ervoor deed ik op tijdens onze reis naar Noordwest-VS vorige maand. Eigenlijk kwam de inspiratie uit Vancouver, CA, maar goed, het ligt in de buurt. Bij mijn grilled sandwich kreeg ik er eens geen traditionele coleslaw, maar een variant met geraspte, rauwe broccoli. Was me dat een openbaring. Ik probeerde dan ook meteen zelf een eigen versietje uit. 

En ja hoor, er gaat hier voortaan wel vaker broccolislaw op het menu staan thuis! Zachter van smaak en een beetje minder gedoe dan met een lompe witte kool in gewone coleslaw. De worteltjes en broccoli raspte ik trouwens met het groentesnijdhulpstuk van mijn nieuwe KitchenAid en dat ging goed. De K.A. kreeg ik trouwens voor mijn 30ste verjaardag van de V.V. Sweet!



Misschien is dit bijgerecht ook een ideaal BBQ-idee voor nu zaterdag? Een super slaatje bij al dat gegrild veggie lekkers!

Dit heb je nodig voor 2 personen:

  • 3 jonge wortelen
  • 1/2 stronk broccoli
  • 2 à 3 lente-uitjes
  • 2 eetlepels mayonaise uit een potje (of veganaise)
  • 2 eetlepels rozijntjes
  • 2 eetlepels azijn (van de Blauwe Hand bijvoorbeeld)
  • Kruidenzout
  • Zwarte peper van de molen

Zo maak je het:
Maak de groentjes schoon En rasp de wortelen en broccoli en snijd de lente-uitjes in dunne plakjes. Van de broccoliroosjes mag je zeker de korte steeltjes mee raspen. Ga eens met een groot mes door de rozijntjes en hak ze grof. Doe dit alles samen en meng met de azijn en mayo en kruid met voldoende kruidenzout en peper. Laat nog even rusten in de koelkast en serveer! 


2 opmerkingen:

  1. Een tijdje geleden klaar gemaakt. Was lekker pittig door de zwarte peper en de azijn. Eens iets anders dan ik gewoon ben. Volgende keer ga ik de Amerikaanse coleslaw maken.

    BeantwoordenVerwijderen