zaterdag 3 mei 2014

Kerstomatenchutney

Ken je dat ook? Zo eens zin hebben in iets helemaal anders? Wel dat overkwam me laatst. En dan was er ook een overvloed aan kerstomaten die ik in een iets te enthousiaste bui had gekocht. Ik zocht wat rond online en probeerde eens een chutney uit.

Lekker, deed me een beetje denken aan een rustieke, zuiderse versie van ketchup. Volgende keer ook eens een combinatie met fruit proberen! 

Ik at het op toastjes met cheddar, bij groenteballetje, op een groenteburger. Handig om in huis te hebben om je doordeweekse gerechten wat pittiger te maken. Houd toch zeker een week in de koelkast, daarna was het op.






Dit heb je nodig voor 1 potje:
  • 300g kerstomaten, gehalveerd
  • 2 sjalotjes
  • 2 eetlepels ruwe rietsuiker
  • 1 eetlepel witte balsamico
  • 1 eetlepel bruine balsamico
  • 10-15 blaadjes basilicum
  • 1 klein takje rozemarijn, blaadjes fijngesneden
  • Flinke snuif zout
  • Snuifje cayennepeper
  • Flinke scheut olijfolie

Zo maak je het:
Hak de sjalotjes fijn en fruit aan in flinke scheut olijfolie. Niet laten bruin worden! Voeg de gehalveerde kerstomaten toe en laat ze beetje stoven samen met de verse kruiden. Als zich een sausje begint te vormen, voeg je de suiker en azijn toe. Laat inkoken tot een dikkere chutney. Kruid bij met zout en cayenne peper en proef eens of het wat zoeter/zuurder mag naar jouw smaak. Als de smaak goed zit, doe je de chutney meteen in een glazen bokaal die je even met kokend water hebt gespoeld. Deksel op, laten afkoelen en klaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten