dinsdag 14 december 2010

Bloemkoolsoep met courgette en basilicum

Mijn vorige bloemkoolsoep is zo goed meegevallen, dat ik besloot om nog wat verder te experimenteren. Dit keer voegde ik een courgette en basilicum toen. Geen verse basilicum, want die plantjes uit de supermarkt overleven in de winter niet lang bij mij... Ik gebruikte een soort pasta op basis van olie en verse basilicum (Makro). Erg handig in deze winterse tijden, alleen is het een vrij grote pot, Makro nietwaar. Er volgen dus vast nog een paar andere basilicumreceptjes!


Dit heb je nodig voor 5 à 6 porties:
  • 1/2 bloemkool
  • 1 kleine courgette
  • 1 grote ui
  • 2 groentenbouillonblokjes
  • 2 eetlepels basilicum op olie (of 1/2 plantje verse)
  • Olijfolie
  • Peper & zout van de molen


Zo maak je het:
Was de groenten. Snijd de ui en de courgette grof en de bloemkool in kleine roosjes. Zet een grote soepkom op een middelmatig vuur met een flinke scheut olijfolie. Stoof de ui aan, maar laat niet bruinen, voeg daarna ook de courgette en bloemkool toe en laat nog enkele minuten goed stoven. 




Voeg daarna de bouillonblokjes toe en ongeveer 2 liter water. Laat 30 à 40 minuten doorkoken en voeg op het einde de basilicumpasta toe. Neem dan de kom van het vuur en haal je staafmixer maar boven. Of gebruik een blender, as you wish! Mix de soep glad en kruid nog wat bij met peper & zout, naar smaak. De soep is echt lekker smeuïg en voor mij hoeft er echt niets extra bij. Je kan er natuurlijk altijd een scheutje room of een schepje ricotta of mascarpone aan toevoegen voor een extra rijke soep!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten