zondag 26 december 2010

Kerstdessertenbuffet

De kookaangelegenheden op kerstdag worden bij ons in de familie altijd verdeeld. Zoals bijna ieder jaar kwam mijn naam opnieuw bij het dessert te staan. Ik vind het altijd heel moeilijk om 1 dessertje te kiezen dat bij iedereen in de smaak zal vallen, daarom ging ik ook dit jaar voor een buffetje. Ik koos 3 betrouwbaar ogende recepten uit en volgende deze zo goed mogelijk. Dit zijn ze:


Dessert 1: Old fashioned chocolate cake (Nigella)


Voor het deeg gebruikte ik zelfrijzende bloem in plaats van gewone bloem met bakpoeder en bicarbonaat. Hierdoor rijzen de 2 taartdelen misschien iets minder, maar goed, het lukt ook! Voor het glazuur heb ik ook geen 'golden syrup' toegevoegd, dat hadden we niet in huis en ik had ook geen idee waar ik dit zou moeten halen. Dit zou dan zo weer 1 van die potjes worden die je 1 keer gebruikt en daar dan staan plaats in de nemen... En daar doen we niet aan mee! :) Hierdoor is "the icing on the cake" wel minder glanzend dan bij Nigella. 



Kijk zeker ook nog eens naar het filmpje van de versie van Nigella herself.


Dessert 2: Mascarpone met speculaas (Njam)


Dit receptje vond ik op de site van de nieuwe kookzender Njam! Geen idee of het van dé Roger van Damme is, maar het was best lekker. Ik gebruikte wel iets meer speculoos en voegde nog wat vanille essence toe aan het beslag et voilà, eens iets anders dan tiramisu. 




Tip: Voeg het laatste laagje gemalen speculoos pas toe vlak voor het serveren, zo blijft het krokant!


Dessert 3: Tarte tatin (Piet)


Van dit recept was ik toch het minst tevreden, sorry Piet. Ik heb me nochtans volledig aan het recept vanop Zesta.be gehouden... De taart was gewoon te vochtig. Bij het omkeren liep al het overtollige suikerbotermengsel er al gewoon af. Nadat de taart was afgekoeld, viel het dan uiteindelijk nog mee, maar goed, ik zou toch opteren voor een beetje minder boter & suiker dan bij bovenstaand recept. Volgende keer probeer ik het misschien ook eens zo.



Tip: Serveer zoals ik met een bolletje vanille-ijs. Zo is er meteen ook een 4de dessertoptie, favoriet bij de allerkleinsten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten