dinsdag 15 februari 2011

Rucolapesto

Nog een receptje dat ik een tijdje geleden maakte met een overschotje heerlijke Pecorino Romano uit de Italiaanse supermarkt. Ik maakte er een pesto van met verse basilicum en rozemarijn. Zonder pijnboompitjes wel, want daar ben ik niet zo gek op. Rucola, wat eigenlijk niet meer dan een opgewaardeerd onkruid is, maar daarom zeker niet minder smakelijk, zorgde in deze pesto voor het notensmaakje. Heerlijk op een stukje geroosterde ciabatta. Misschien ook in een pasta pesto, wie weet. Ik had de kans niet om het te proberen, want mijn potje was in 1 keer leeg! 


Dit heb je nodig:
  • 2 handenvol rucola
  • 1 handjevol basilicum
  • 15 verse rozemarijnblaadjes
  • 1 blokje Pecorino Romano
  • Het sap van 1/2 kleine citroen
  • Olijfolie
  • Zwarte peper van de molen
Voor de toastjes:
  • Ciabatta, in schijfjes, geroosterd
  • Zwarte, gemarineerde olijven
  • Ricotta of Philadelphia Light of dunne schijfjes mozzarella of ...
  • (Zongedroogde) Kerstomaatjes
  • ...


Zo maak je het:
Heel simpel: je wast de rucola, basilicum en rozemarijn. Doe ze samen met de pecorino (in blokjes) in de keukenrobot en blend. Voeg dan een hele flinke scheut olijfolie toe en het citroensap en kruid met verse zwarte peper.


Blend nog een laatste keer goed. Besmeer er de geroosterde schijfjes ciabatta mee, die je eventueel eerst instrijkt met een teentje look. Versier met een olijf.




Of besmeer de toastjes eerst met verse kaas of een plak mozzarella, doe er wat pesto op en versier met een tomaatje. Of freestyle er gewoon op los!


1 opmerking:

  1. Lijkt me heerlijk! Ik denk dat ik nog alle ingrediënten liggen heb, dus misschien maak ik dit binnenkort wel eens!

    BeantwoordenVerwijderen