dinsdag 10 juli 2012

Woody Harrelsons romige broccolisoep zonder room

Ok. Elke dag van deze week 1 recept posten is al niet gelukt, maar dan krijg je er vandaag 2 voor de prijs van 1: 2 soepjes!


The Meat Free Monday Cookbook staat al een tijdje in mijn boekenkast, maar ik had er nog nooit iets uit gemaakt. Ik gaf ook een exemplaar cadeau aan een veggie vriendin en zij maakte er voor ons onder andere deze soep uit. Dat was keilekker. De soep had echt een romige structuur zonder dat er ook maar 1 druppel room in zat. Dat moest ik dus thuis ook maar eens proberen.


De bereidingswijze in het boek leek me wel wat nodeloos ingewikkeld, groenten apart koken en stomen en vervolgens in verschillende keren blenden. Ik pakte het iets eenvoudiger en sneller aan dan Woody Harrelson en zijn vrouw, de bedenkers van het originele recept van "Creamy broccoli soup". (Op p.47 van The Meat Free Monday Cookbook.) De soep was er zeker niet minder romig door. 


Dit moet je zeker eens proberen. En met deze kwakkelzomer zal het nog smaken ook, zo putje zomer. Zucht. 


Dit heb je nodig (aangepaste hoeveelheden):
  • 1 broccoli, in roosjes (er mag nog stengel aan blijven)
  • 1 prei, in grove stukken (er mag wat groen bij ook)
  • 5 kleine of 3 middelmatige rode aardappelen, geschild en in blokjes
  • 1 klein teentje look, optioneel
  • 2 groentebouillonblokjes
  • 2 eetlepels goeie olijfolie
  • Vers gemalen zwarte peper (en eventueel zout)


Zo maak je het:
Doe de groenten in een grote pot en zet onder water met de groentebouillonblokjes. Breng aan de kook en check na 20 minuten of alle groenten zacht zijn. Zo niet, laat nog even op het vuur staan. 



Neem daarna de pot van het vuur en mix met een staafmixer op de hoogste turbostand. (Of doe het in de blender, zoals Woody!). Voeg terwijl je mixt geleidelijk de olijfolie toe. Warm de soep daarna nog even terug op en werk af met verse peper.




Mijn nieuwe Staub al gezien trouwens? ;)

2 opmerkingen: