donderdag 19 april 2012

Pasties (gevulde deeghapjes)

Dit recept is geïnspireerd op Cornish Pasties, bladerdeeghapjes uit Cornwall, UK. Als (toen nog vleesetend) kind was ik er eens op gezinsvakantie en daar ontdekte ik deze flapjes. Toen ik onlangs in Londen was, kwam ik ze nog een keertje tegen in een stationsbuffet. Pure nostalgie overviel mij en ik zette het op mijn kitchen to do's


Oorspronkelijk bevatten de pasties rundsvlees, maar ik probeerde eens een veggie variant uit. In the old days namen mijnwerkers deze gevulde hapjes mee als lunch. Perfect dus voor een lunch "uit het vuistje" of een picknick, met een fris biertje bij!  


Ik gebruikte kant-en-klaar bladerdeeg, maar als tijd hebt, kan je ook zelf het deeg maken. Een recept hiervoor vind je hier. Volgende keer ga ik ook eens met raapjes proberen, zoals in dat recept.


Dit heb je nodig voor 8 grote pasties:
Basisvulling:
  • 2 vellen kant-en-klaar bladerdeeg
  • 1 grote ui
  • 2 wortelen
  • 3 middelgrote aardappelen
  • 2 kleine preistengels
  • 1 kop diepvrieserwtjes
  • 1/2 koffielepel gedroogde thijm of 1 koffielepel afgeritste, verse thijmblaadjes
  • Peper, zout, nootmuskaat vers van de molen/rasp
  • Olijfolie / margarine
Wil je de helft van de hapjes een Italiaanse twist geven, voeg dan dit aan de helft van de basisvulling toe:
  • 10-tal zongedroogde kerstomaatjes op olie, uitgelekt
  • 1 eetlepels fijngehakte, verse basilicum
  • 2 à 3 eetlepels gemalen Grana Padana of Parmiggiano Reggiano en/of
  • 1 à 2 eetlepels geroosterde pijnboompitten
Zo maak je ze:
Maak alle groenten schoon en snipper de ui fijn, snijd de wortel en aardappel in blokjes, de prei in halve ringetjes.
Zet een grote antikleefpan op het vuur met een scheut olijfolie of een klontje margarine. Bak er eerst de aardappel in en wanneer deze begint te kleuren, voeg de wortel toe, daarna de ui en als deze begin te fruiten, voeg je de prei toe. Laat een paar minuten stoven.


Daarna voeg je de diepvrieserwten toe en begin je alvast af te kruiden met peper, zout, nootmuskaat en thijm. Ziezo, de basisvulling is klaar.

Voor 4 Italiaanse pasties meng je gewoon de in stukjes gesneden kerstomaten, basilicum, kaas en/of pijnboompitten onder de helft van de vulling. Laat beetje afkoelen.

Ik probeerde de originele vorm van de pasties zo eenvoudig mogelijk na te maken door de ronde vellen bladerdeeg in 4 gelijke stukken te snijden en deze gevuld dubbel te vouwen. Sluit de randen goed door ze aan te duwen, met je vingers of een vork. Check de foto...


Begin dan je oven voor te verwarmen op 180°C. Het kan zeker geen kwaad als de gevulde  bladerdeegjes eventjes rusten, zo wordt de korst iets minder kruimelig (lees: te typisch bladerdeegachtig) in de oven, dat vind ik persoonlijk lekkerder. Bak ze ongeveer 25 minuten goudbruin.


Serveer uit het vuistje met een fris biertje!


En nu ga ik kijken naar de 1e aflevering van een nieuw seizoen Two Greedy Italians  op BBC2.. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten