zondag 12 oktober 2014

Pittige pasta met courgette & citroen

Dit was een voltreffer! Eigenlijk was het de bedoeling om deze pasta vanop mijn pinterest to-do te maken. Zo kon ik mijn nieuwste keukenaccessoire van Joseph Joseph meteen eens testen, meer bepaald de juliennestand. Maar recepten tot op de letter volgen, da's heel moeilijk voor mij, zoals je hier al wel gemerkt hebt ;)


Ik eet bijvoorbeeld niet graag rauwe look, of liever ik verteer dat niet zo goed. Dus stoofde ik de look eerst samen met enkele sjalotjes aan in olijfolie met chili. Ik had ook nog een blokje provolone piccante liggen in de koelkast dat hier enorm goed zou bij passen. Dus hierbij mijn versie van de pasta met courgette en citroen.

Dit heb je nodig voor 2 voorgerechten:

  • 120g dikke spaghetti of linguine
  • Flinke scheut olijfolie
  • 2 kleine sjalotjes
  • 1 teen look (of een halve koffielepel lookpasta)
  • 1 gedroogd chilipepertje (een kleintje!)
  • Sap van 1/2 citroen
  • 1 courgette
  • Blokje provolone piccante (of Parmiggiano, Pecorino, Grana, ...)
  • Enkele blaadjes basilicum
  • Zout

Zo maak je het:
Breng ruime hoeveelheid gezouten water aan de kook voor de pasta.

Maak intussen lange juliennesliertjes van je courgette. En hak ook de sjalotjes en de look fijn.

Zet een grote pan op het vuur met een flinke scheut olijfolie. Stoof hier eerst de sjalot en look in aan. Verkruimel er ook het chilipepertje in en laat even meebakken. Doe er daarna de cougettesliertjes bij en laat deze even mee opwarmen in de pan, maar zeker niet te lang zodat de courgette mooi al dente blijft. Kruid met flink wat zout en doe er het citroensap over. Ondertussen zou je pasta ook al dente gekookt moeten zijn. Voeg de pasta samen met een 2-tal eetlepels kookwater toe aan de courgette. Hussel goed door elkaar met een extra scheutje olijfolie.

Schik meteen op een bord en werk af met enkele blaadjes verse basilicum en wat geraspte kaas. De provolone die ik gebruikte moet echt wel recht uit de koelkast komen om te kunnen raspen, anders is ie wat te zacht. Maar jij kiest welke of geen kaas! Smakelijk.

2 opmerkingen:

  1. Geniaal die dunschiller!
    Eentje voor op mijn must-have lijstje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt he! :) Alleen nog maar op courgette en wortel uitgetest, maar dat werkt alvast super.

      Verwijderen