maandag 18 maart 2013

Ovenschotel met pasta, bloemkool en spinazie

Het ziet er nog niet meteen naar uit dat het volop lente wordt, toch niet deze week... Vandaar nog eens een hartverwarmende ovenschotel. 

Zoals ik al zei, hadden we een proefabonnement biogroenten en -fruit genomen. Daar zitten ook heel wat "vergeten" groenten bij, zoals nog eens een bakje postelein. (Zag er anders uit dan het bosje dat ik bij de knolsedersoep deed.) Ik had er al wat van gegeten als slaatje, lekker, maar wist niet goed wat ik met de rest moest aanvangen. Het leek eerder op veldsla of jonge spinazie en dus maakt ik het klaar zoals spinazie, gestoofd in wat olijfolie en een beetje look, met peper, zout en nootmuskaat erbij. Yum yum. Het ging onder deze pasta al forno met het biobloemkooltje, ook uit het groentepakket.

Dit heb je nodig voor 2 serieuze porties:
  • 200g pasta
  • 1 kleine biobloemkool
  • 1 klein bakje postelein/veldsla/spinazie
  • 250ml light room
  • 100g kaas naar keuze (Ik gebruikte helft fontina, helft geraspte mozzarella)
  • 1 ei
  • Paneermeel
  • Pijnboompitten, geroosterd
  • 1 handje verse basilicum
  • Olijfolie
  • Vers gemalen zwarte peper, zout en nootmuskaat
  • 1 klein teentje look of wat look pasta

Zo maak je het:
Breng een zeer ruime hoeveelheid gezouten water aan de kook. Kook er de pasta beetgaar in volgens de instructies op de verpakking. 5 minuten voor het einde van de kooktijd, voeg je de schoongemaakte, in roosjes verdeelde bloemkool toe. (Heb je een stoommandje, dan kan je de bloemkool hier ook in garen). Giet af en zet opzij.

Laat dan de spinazie slinken in olijfolie met look(pasta). Kruid met peper, zout en nootmuskaat. Zet ook opzij.

Klop dan het eitje los in de room. Meng er de fijngehakte/geraspte kaas onder en doe er ook de fijngehakte basilicum bij. Kruid met peper, zout en nootmuskaat.


Meng dan de pasta, bloemkool, spinazie met het eierroommengsel en verdeel over ovenschotel(s). Strooi er wat paneermeel (en eventueel wat extra kaas) en pijnboompitjes over en een scheutje olijfolie. Zet een 20-tal minuten in de oven. 



Smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. bedankt om dit te delen
    ik heb dit aanstaande woensdag gemaakt en het was lekker. Heb dit wel beetje aangepast en hoop dat je er geen probleem mee hebt, dat ik je blogger vermeld in mijn blogger?

    BeantwoordenVerwijderen