zaterdag 7 april 2012

Italiaanse chocoladetaart

Deze taart leerde ik een tijdje geleden maken in de Italiaanse kookles in het Italiaans (kan je hier volgen). Toen maakten we deze "Torta Caprese" met limoncello erin en wauw hoe lekker was dat. Met een bolletje vanille-ijs erbij. Meraviglioso!


Vorige week maakte ik ze nog een keer thuis, maar deed ik geen limoncello in het beslag. Ik serveerde er wel een glaasje bij. Ook nu was het een voltreffer. Ik kan dan ook niet anders dan dit recept delen met de buitenwereld. 't is een bommetje, maar 't is Pasen en dan mag dat.


Dit heb je nodig (recept uit cursus "Italiaans koken in het Italiaans 2"):
  • 250g suiker (ik had niet meer voldoende witte en nam 150g witte en 100g bruine)
  • 150g boter (echte) + beetje extra
  • 6 eieren
  • 150g chocolade (fondant)
  • 100g amandelpoeder of zelf fijngemalen amandelen
  • 100g patisseriebloem
  • 50g boudoirs, fijngemalen
  • 1 glaasje (klein wijnglas) limoncello (optioneel)
  • 1 zakje vanillina of 1 koffielepeltje vanille-extract
  • poedersuiker
  • eventueel vanille-ijs


Zo maak je ze:
Verwarm de oven voor op 175° C.


Laat de chocolade smelten au bain marie of op een lage stand in de microgolf.


Laat ook de boter zacht worden en afkoelen.


Scheid de eieren en klop het eiwit stijf met een snuifje zout.


Neem dan een grote kom en meng de ingrediënten in deze volgorde:
- suiker 
- boter
- eierdooiers
- chocolade
- amandelen
- eiwit (vanaf hier wat voorzichtiger aan)
- bloem
- vanille
- boudoirs
- (optioneel) limoncello


Vet een springvorm in met boter en bebloem deze. "Klop" de overtollige bloem terug uit de vorm. Spatel er het deeg in en zet 50 minuten in de hete oven. Als je erin prikt met een prikker, moet deze er toch min of meer schoon uitkomen. Al kan een beetje moelleux-effect geen kwaad, vind ik persoonlijk.


Laat dan een beetje afkoelen, verwijder de springvorm en strooi er wat poedersuiker over met een zeefje.


Geniet met al dan niet een bolletje vanille-ijs en/of ijskoud glaasje limoncello. De taart is nog lekkerder als ze nog een beetje lauw is, ook weer mijn persoonlijke mening. Ik heb geen flauw idee hoe ze dat op Capri doen!




Nog een fijn paasweekend allemaal!

2 opmerkingen:

  1. ik mag wel af en toe geen glaasje limoncello. De combinatie fruit en chocolade, daar ben ik dan niet zo een voorstander van.. maar toch denk ik dat ik het eens ga proberen. Ooit in de nabije toekomst... want ik wil nog zo veel proberen (diepe zucht)
    En laat eens weten hoe de wafeltjes zijn van Jeroen hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. limoncello hoeft er zeker niet in hoor! maar mag ;)
    de wafeltjes waren hemels! zie mijn nieuwe blogpost!!

    BeantwoordenVerwijderen