zaterdag 28 april 2012

Pizza voor valsspelers

De 30 minute meals van Jamie Oliver vind ik wel een leuk concept en de bijhorende tv-reeks was een tijdje geleden te zien op vtm. Als ik daarentegen maar 30 minuten heb om te koken, maak ik het me liever wel wat gemakkelijker, maar zijn "Cheat's pizza" vond ik wel eens het proberen waard. 


Meestal probeer ik de Italiaanse tradities te respecteren als het op eten en de uitspraak ervan aan komt. Zo zal je me nooit spaghetti zien eten met mes en vork (= heiligschennis) of een cappuccino bestellen met slagroom. Ook 'gnotsji' en 'sieabata' zijn mij vreemd. Je begrijpt dan ook mijn scepticisme tegenover dit pizzadeeg gemaakt met zelfrijzende bloem (ma che schifo!)... Echt "pizza pizza" vond ik het niet, maar een lekkere, snelle hap, dat wel. Doordat het deeg niet moet rijzen, is het prefect voor een weekavond of een luie avond tout court. 


Aangezien mijn enige ovenbestendige pan niet in de oven paste, heb ik Jamies bereidingswijze wel wat moeten aanpassen door de pizza gewoon om te draaien in de pan. Een gesmolten kaaskorstje had ik dan wel niet, maar dat maakte de rest van mijn beleg ruimschoots goed. Jij gooit er uiteindelijk op wat jij zelf lekker vindt of nog in de koelkast hebt liggen.


Dit heb je nodig voor 2 personen met veel honger:


Voor het deeg:

  • 1 1/2 kop (mok) zelfrijzende bloem + extra om te kneden/uit te rollen
  • 1/2 kop (dezelfde mok) lauwwarm water
  • Snuifje zout
  • Een scheut olijfolie + extra om te bakken

Beleg:

  • Een flinke portie (zelfgemaakte) tomatensaus (of doe zoals Jamie)
  • 1 courgette, in plakken gegrild in olijfolie, gekruid met peper en zout
  • 2 hele flinke handen rucola
  • 1 klein handje verse basilicum
  • 1 kleine rode ui, in dunne ringetjes
  • 1 eetlepel pijnboompitten, geroosterd
  • Parmezaanse kaas in flinterdunne plakjes (optioneel)
  • Nog wat zwarte peper van de molen
  • Olijfolie, goeie



Zo maak je het, op max. 15 minuten:
Doe alle ingrediënten voor het pizzadeeg in je keukenrobot (met cutter, hakmesje erin) en laat draaien. Bestuif dan je werkblad met bloem en rol het uit. Of duw gewoon plat met je handen voor een rustieke touch! Met die hoeveelheid heb je toch 2 middelmatige pizza's. Zet een grote pan op een hoog vuur met een flinke scheut olijfolie en leg er een pizzabodem in. Wanneer deze begint te kleuren en er luchtbellen ontstaan, draai je om. Strijk er dan meteen de opgewarmde tomatensaus op en laat ook de andere kant kleuren. Als je wil, kan je de pizza dan zo nog wat in de oven zetten met kaas of ander beleg, the Jamie way.




Doe daarna hetzelfde met de andere pizzabodem. Beleg de pizza's en werk af met een draai van de pepermolen en een straaltje goeie olijfolie.




Easy peasy, right?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten