dinsdag 5 juni 2012

Spicy kokossoepje

Ok, er waren nog wat wokgroentjes over in de koelkast. Al gesneden, allemaal bij mekaar gegooid: broccoli, witte & rode ui, maïs, paprika, chilipeper, prei en wortel. Zondag was het namelijk wokparty met mijn gloednieuwe wokpartyset die ik als verjaardagscadeau kreeg (thank you again, ladies!). Wat een fijn concept: ieder z'n wokpannetje, een paar sausjes, currypasta's, groentjes, kruiden en voor ieder wat wils. Ideaal om vleeseters en niet-vleeseters samen te laten genieten.


Enfin, genoeg promotie voor huishoudelektro. Ik wou dus nog iets met de overgebleven groentjes doen. Er was ook nog wat kokosmelk en het werd een soepje. Verdorie dat was lekker. Zo lekker dat ik het hier meteen op de blog zwier bij wijze van comeback. Het is weer wat drukker geweest de laatste tijd en dat merk je meteen aan mijn blogarchief.


Dit heb je nodig voor 4 kleine porties (Ongeveer weliswaar, andere restjes zijn net zo goed. Denk: courgettes, champignons, sperzieboontjes, erwtjes, ...):

  • 1/2 stronk broccoli, in kleine roosjes
  • 1 klein blikje maïs, uitgelekt
  • 1 chilipeper, ontpit en fijngehakt
  • 1 kleine ui (of 1/2 wit en 1/2 rood), in halve ringetjes
  • 1 paprika, in reepjes
  • 1 kleine stengel prei, in ringetjes
  • 1 worteltje, in reepjes
  • 1/2 blik kokosmelk
  • 1 groentebouillonblokje in een liter water
  • 1/2 koffielepel goed currypoeder of 1 koffielepel currypasta (groen of rood)
  • Peper & zout van de molen
  • Arachide-olie 
  • 2 lente-uitjes voor de afwerking

Zo maak je het:
Neem je wok of hoge antikleefpan en verwarm de arachide-olie op een hoog vuur. Wok er de groentjes kort in, laat niet bruinen. Voeg dan de curry(-pasta) toe en laat even meebakken. Giet er dan de groentebouillon over en laat pruttelen tot groentjes nog zo al dente zijn als je zelf wil. Voeg dan de kokosroom toe en laat nog een minuutje mee koken. Kruid af met peper, zout en eventueel nog wat currypoeder. Serveer met fijngehakte lente-uitjes en wat zeepsopkruid (koriander) voor de liefhebbers, not me. Als dat geen simpel en lekker soepje is, dan weet ik het ook niet.

1 opmerking: