maandag 14 juli 2014

Gevulde pastaschelpen "alla puttanesca"

De inspiratie voor dit recept komt van de Donderdag Veggiedag website. Elke donderdag vind je er een nieuw recept. Dit recept van gevulde pastaschelpen stond al een hele tijd op mijn Pinterest to do lijst te blinken, dus begon in er onlangs maar eens aan. Aubergine had ik niet in huis, dus ik deed het met wortel en selder. Ik wou er ook wel een tomatensausje bij, dus ik kwam bij volgende aangepaste versie uit. Een echte klassieke "puttanesca" is het nu ook weer niet. Deze dame kan je alles over the real deal vertellen.



Dit heb je nodig voor 2 grote voorgerechten:
  • 125g pastaschelpen (+/-18 stuks)
  • 1 rode ui
  • 1 teentje look
  • 1 wortel
  • 1 stengel witte selder
  • 12-tal kerstomaten
  • 12-tal zwarte olijven
  • 2 koffielepels kappertjes (op azijn, uitgelekt)
  • 1 pak passata (500g)
  • 2 eetlepels pijnboompitten
  • Olijfolie
  • Grof zeezout
  • Oregano
  • Chilivlokken

Zo maak je het:

Kook de pastaschelpen volgens de aanwijzingen op de verpakking min een minuutje. Ze gaan straks nog de oven in.

Doe intussen de 'mise-en-place': ui en look fijnhakken, wortel en selder in blokjes, de tomaatjes in kwartjes en de olijven in ringetjes.

Verwarm je oven voor op 200° C.


Zet een grote sauspot op het vuur. Fruit de ui en look in ruime hoeveelheid olijfolie. Voeg alvast de chilivlokken toe naar smaak. Laat daarna de wortel en selder meebakken. Voeg daarna de tomaatjes, olijven en kappertjes toe en ten slotte de 3/4 van de passata. Laat even pruttelen en kruid met oregano en zout. Zet opzij.

Neem een vuurvaste schotel en doe er het restje passata in met een scheutje olijfolie, breng op smaak met zout en oregano. Zo blijven je pastaschelpen niet aan de bodem kleven.




Vul de pastaschelpen met de saus en schik in de ovenschotel. Strooi er de pijnboompitten op en zet gedurende 20 minuten in de voorverwarmde oven, waarvan de laatste 5 minuutjes met grillfunctie zodat de pijnboompitten een mooi kleurtje hebben. Serveer eventueel met wat gemalen Parmezaanse kaas erover of met wat edelgistvlokken. Smakelijk! 




2 opmerkingen:

  1. Ik ga ze vullen met feta, gegrilde paprika en olijven. Ik hooo eindelijk een foto te kunnen nemen zodat ik het op mijn blog kan zetten. Is uit een Delicious van een aantal jaar geleden. Ook echt heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen, lijkt me een super combinatie! Ik krijg er al terug honger van ;)

      Verwijderen