woensdag 9 maart 2011

Zelfgemaakte Grany's

Als tussendoortje eet ik vaak Grany's met chocolade. Om een of andere reden heb ik dan toch het gevoel dat ik nog "goed bezig" ben, maar als je de ingrediënten en caloriewaarde op de verpakking leest, smelt dat gevoel toch weer als sneeuw voor de zon. Dus besloot ik een tijdje geleden, op een donkere winteravond, om dat zelf maar eens te proberen maken op basis van de bekendste ingrediënten op de verpakking. Of het echt gezonder en/of calorie-armer zou worden wist ik niet, maar ik zou alle benodigdheden tenminste bij naam kennen. Het resultaat mocht er zijn! Al leek het wel niet helemaal op een échte Grany, de echte blijven luchtiger en zachter. Misschien volgende keer wat meer bloem en wat minder havermout, of minder lang bakken? O ja, ik gebruikte opnieuw cups om af te meten. Voor tips hierover, check dit recept


Ingrediënten voor een 12-tal Tallory granenkoekjes:
  • 1 1/2 cups havermoutvlokken
  • 1 cup zelfrijzende bloem
  • 1 cup magere platte kaas
  • 1/4 cup boter (55 g ongeveer)
  • 1/4 cup bruine suiker
  • 1/4 cup amandelschilfers of -poeder
  • 1/4 cup rozijnen
  • 1/4 cup vruchtenconfituur (ik gebruikte pruimenconfituur, maar abrikozen of rode vruchten lijkt mij ook lekker!)
  • 1/4 cup cacaopoeder (iets minder)
  • 1/3 cup chocolate chips (of kleine brokjes pure chocolade)
  • 2 eieren


Zo maak je ze:
Verwarm eerst de oven voor op 180° C. Meng alle droge ingrediënten goed door elkaar en doe hetzelfde, apart dan, met de "natte". Voeg ze daarna samen en meng opnieuw goed.




Stort het geheel in een ingevet of antikleefbakblik en smeer gelijkmatig uit. Zet het gedurende 25 min in de voorverwarmde oven op 180° C.




Laat dan afkoelen en snijd in rechthoekjes.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten