zondag 6 maart 2011

Foccaccia

De laatste tijd maar heel weinig tijd gehad om de keukenprinses uit te hangen, laat staan om erover te bloggen... Hieronder dan maar een experiment van een tijdje geleden:  foccaccia! Behalve 1 keer melkbrood en een paar keer pizzadeeg, had ik eigenlijk nog maar weinig "speciallekes" uitgeprobeerd in de broodbakmachine die ik vorig jaar cadeau kreeg. In een Italiaanse bui probeerde ik dit dan maar eens foccaccia. Ik baseerde me op het basisrecept uit "Eten in Italië" van de Carluccio's, maar paste de verhoudingen wat aan volgens die van brood in de broodbakmachine. Heel makkelijk, gewoon alle ingrediënten in de machine gooien en anderhalf uur laten mengen en rijzen en daarna wel nog bakken in een traditionele oven. Volgens mij heel lekker bij rucolapesto of als basis voor bruschette!


Dit heb je nodig:
  • 500 g tarwebloem (ik gebruikte bloem voor wit boerenbrood van AVEVE)
  • 250 ml water
  • 3 eetlepels olijfolie + een beetje extra
  • 1 1/2 theelepels zout + eventueel 1/2 theelepel grof zeezout
  • 1/2 koffielepel gedroogde oregano
  • 1 zakje instant gist (11 g)
  • 1 eetlepel verse rozemarijnblaadjes

Zo maak je het:

Doe de bloem, het water, 3 eetlepels olijfolie, 1 1/2 theelepel zout en de gist in de machine (zout en gist wel een beetje gescheiden houden). Zet op deegstand en laat mengen en rijzen!



Wanneer het programma van de machine klaar is, verwarm je alvast je over voor op 200°C. Kneed het deeg tot een afgeronde, rechthoekige vorm en leg deze op een ingevette of antikleefbakplaat. Laat zo nog een kleine kwartiertje rusten op een warme plaats, op de verwarming bijvoorbeeld, afgedekt met een schone keukenhanddoek. Prik er dan wat gaten in met behulp van de achterkant van een houten lepel. Strijk de foccaccia in met olijfolie, strooi er de oregano, rozemarijn en het grof zeezout over. 




Zet 25 minuten in de oven en laat daarna volledig afkoelen! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten