zaterdag 26 november 2011

Spaghetti met pompoentomatensaus

Ik zag vandaag op de markt nog wat pompoenen liggen. Ze zijn er dus nog steeds, al zien ze er een beetje zielig uit. Ze liggen daar maar in een hoekje van het marktkraam te liggen, nu al die halloweengekte (gelukkig) al lang het land uit is. Vandaar dat ik dit probeersel van een paar weken geleden alsnog de wereld in stuur. Je hebt misschien ook nog zo'n eenzaam exemplaar liggen en weet niet wat ermee gedaan.


Ik las al vaak in kookboeken en op minstens even veel kookblogs over hoe je pompoen roostert. Dat leek me altijd nogal een gedoe. Als je de pompoen dan toch moet schoonmaken, waarom dan niet meteen in blokjes hakken en de pan in gooien? Onlangs toch maar eens geprobeerd met pikante en gewone olijfolie, zwarte peper, grof zeezout, rozemarijn en teentjes look. Een half uurtje in een oven op 180°C. En ik moet toch toegeven dat er heel wat meer smaak in zit dan in de gewone, gestoofde vorm. 




Ik probeerde de geroosterde pompoen uit in een lekker tomatensausje met spaghetti. Pompoen en tomaten kunnen het wel met elkaar vinden, zo lijkt. Tomaten en spaghetti al eeuwenlang. Pompoen dan ook met spaghetti? Reken maar! Met véél kaas (pecorino romano), jonge sla (niet de blog) met balsamicodressing, geroosterde focaccia en een glaasje Italiaanse rode wijn. Wat heeft een mens nog meer nodig? 


Dit heb je nodig voor 2 personen:

  • 200 g goeie spaghetti (van harde tarwe)
  • 1 kleine ui
  • 1/2 à 2/3 kleine pompoen, geroosterd
  • 1 blik tomatenblokjes (400 g)
  • Een scheutje rode wijn
  • Optioneel: 1 teentje geroosterde look
  • 1/2 koffielepel oregano
  • 1 mespunt cayennepeper (of sambal, of chilivlokken of ...)
  • Eventueel een snuifje suiker, afhankelijk van je tomaten uit blik.

Zo maak je het:
Snipper de schoongemaakte ui fijn en fruit in een flinke scheut olijfolie. Doe er daarna de oregano en geroosterde pompoen (en de look) bij en laat een minuutje meebakken.




Giet er een scheutje wijn over en wanneer deze zo goed als verdampt is, voeg je de tomatenstukjes toe (en het snuifje suiker). Laat minstens 15 minuten sudderen op een lager vuur. De pompoen zal mooi 'smelten' in de saus. Kook ondertussen de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet de spaghetti af en meng meteen onder de saus, die je nog afkruid met peper en zout.


Heel lekker met vers geraspte pecorino erbij. Het slaatje met balsamicodressing en de geroosterde focaccia erbij maken het af!


1 opmerking:

  1. Wat een leuke pompoenrecepten zie ik hier verschijnen! Ik zou me er ook eens aan moeten wagen, maar ik zie altijd zo op tegen het in blokjes snijden van die pompoen met zo'n harde schil... :-).
    Maar jouw recepten lijken me erg lekker, mmm!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen