dinsdag 1 november 2011

Pompoencurry met rijst

Nu die halloweengekte eindelijk achter de rug is, kunnen de pompoenen gebruikt worden waarvoor ze dienen. Om op te eten potverdorie! Nadat ik een tijd geleden deze overheerlijke pompoensoep maakte, had ik nog wat pompoen, prei en wortel over. Ik gooide het in de pan met wat rode currypasta en kokosmelk. Het was lekkerder dan verwacht, want ik ben niet altijd zo'n fan van pompoen, tenzij in soep dan. Met wat gestoomde Thaise rijst erbij was het super. Hoe ik mijn rijst stoom? In de microgolf. Lees er hier over. Het is vandaag trouwens ook wereld vegan dag. Dat treft, dit gerecht is 100% vegan. Enjoy!


Voor 2 personen:
  • 125g Thai rijst (of basmati)
  • 250g pompoen (in dobbelstenen)
  • 1 prei (in ringetjes)
  • 1 kleine wortel (In brunoise)
  • 1 kleine ui (fijngehakt)
  • 1/2 brick kokosmelk (100 ml)
  • 1 à 2 eetlepels rode currypasta
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1/4 koffielepel sambal (tenzij je currypasta al heel pikant is)
  • Olie
  • Gefrituurde uitjes
  • Bieslook / lente-uitjes

Zo maak je het:
Stoom de rijst. Zet ondertussen en pot op het vuur met een scheut olie. Wanneer de olie heet is, stoof je er het uitje in en voeg je de rest van de groenten toe. Laat stoven tot de pompoen bijna zacht is en doe er currypasta, sambal en sojasaus bij. Laat meebakken en overgiet met de kokosmelk. Laat nog wat sudderen, tot je een mooi sausje hebt. Serveer met rijst en gefrituurde uitjes enz.

6 opmerkingen:

  1. Leuk blog heb je!!
    IK denk dat ik hier veel inspiratie op kan doen.. Vooral met de No Impact Week voor de boeg! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk blog indeed !
    i will have to get my dictionnary to understand everything but i already know i'll have this pumpkin curry for dinner !
    dank je ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke lay-out wijziging! ik zou er ook eens werk van moeten maken.
    binnenkort bij mij ook een pompoenverhaal... pompoenconfituur, pompoenquiche, pompoenravioli :-)en ook nog pannenkoeken met pompoen en spinazie. tja wat moet je toch met een hele pompoen anders uit de moestuin he.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Eefje, bedankt en veel succes met de No Impact Week!
    @Agnès, Thanks a lot! Si jamais tu as besoin d'une traduction, tu me le dis ;) ça serait une bonne exercice pour moi! Lovely pictures on Twitter by the way!
    @Moran, ook bedankt en ik ben benieuwd naar je pompoenverhalen! Je kan er inderdaad niet naast kijken de laatste weken... Gisteren hier ook nog maar eens pompoen op tafel: spaghetti met geroosterde pompoen in tomatensaus met pecorino, mmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij te lezen dat jij ook eigenlijk niet zo'n fan bent van pompoen, tenzij in soep natuurlijk. Bij mij is het net hetzelfde, pompoensoep vind ik heerlijk, maar alle andere recepten met pompoen die ik tot hiertoe uitprobeerde zijn me niet echt bevallen. Ik vind de textuur vaak niet zo leuk en het smaakt ook snel een beetje muf. Maar aangezien jij dit recept wel goed vind, wil ik het toch graag eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, inderdaad, ik ben ook blij om jouw bekentenis te lezen ;) Ik denk dat je er gewoon genoeg andere groenten moet bijdoen zodat het "muffe" smaakje wat verdoezeld wordt en alleen de lekkere zoete smaak nog overheerst. Ofzoiets ;) Je hebt hetzelfde effect bij pompoen in tomatensaus, vind ik, je proeft dat er pompoen in zit, maar het is er niet "over"!! All you pompoen-lovers: shoot me ;)

    BeantwoordenVerwijderen