dinsdag 18 december 2012

Rode bietencrème

Zo, eindelijk een kwartiertje gevonden om nog eens iets te posten. Ik kreeg onlangs namelijk een overschotje rode bieten toegestopt. Dat had ik zelf nog nooit gekocht, laat staan iets mee klaargemaakt. Maar het deed me denken aan een hapje dat ooit at, een toastje met tapenade van rode biet. Ik probeerde iets gelijkaardig en dat was lekker, een beetje zoeter door de sjalotjes en met dat vleugje mosterd erin. Maar ik moet bekennen dat ik het nog iets lekkerder vond toen de crème nog warm was. Misschien een leuk ideetje om jouw kerstgerecht wat meer kleur te geven?

Dit heb je nodig voor 1 klein kommetje crème:

  • 2 à 3 rode bieten (voorgekookt, zo in een zakje)
  • 2 sjalotjes
  • 2 el olijfolie
  • 1/2 kl dijonmosterd
  • Peper en zout

Zo maak je het:
Verwarm je oven voor op 200° C. Snijd de bieten in dobbelsteentjes en de sjalotjes in kwarten. Doe ze in een ovenschotel, "drizzle" er wat olijfolie over en zet ongeveer 30 minuten in de oven. Schep halfweg eens om. 


Laat een minuutje afkoelen, doe in een mengbeker met een beetje olijfolie en de mosterd. Mix fijn met de staafmixer en kruid af met peper en zout. Gebruik warm als bijgerechtje of laat afkoelen en serveer op een toastje ofzo.

2 opmerkingen:

  1. Je moet er wat feta bijdoen... http://donnacaramella.blogspot.be/2012/08/verliefd-smeersel.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben een grote fan van rode biet, en zeker in combinatie met knoflook. Ik ga dit zeker eens proberen. Thanks!
    Sarah - Tasting Lifestyle

    http://tastinglifestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen