zaterdag 11 januari 2014

Speltdonuts met ricotta

Het nieuwe jaar is al niet meer zo spiksplinternieuw. Alsnog mijn allerbeste wensen voor al wie hier eens komt rondneuzen. Een 2014 vol liefde, geluk en vooral een goeie gezondheid!

Ook hoog tijd om hier nog eens iets te sharen. Mijn nieuwste keukenaccessoire dat ik voor Kerst cadeau kreeg bijvoorbeeld: een donut bakvorm! Ik zocht er al een tijdje naar, want ik eet wel eens graag een donut. Maar echt gezond kan je de orginele, meestal gefrituurde, exemplaren nauwelijks noemen. Mocht er een donutzaak als deze in mijn stad zijn, dat zou niet goed komen. We passeerden er afgelopen zomer, wat een assortiment... (Er waren zelfs vegan donuts, only in Portland, OR...) De Old Fashioned Donuts zijn mijn favoriete, met chocolate frosting please.

Maar goed, thuis willen we het wat gezonder houden. Dus ging ik op zoek naar een gezonder recept, om in mijn nieuwe bakvorm te bakken. En dat vond ik ook hier, met ricotta dan nog wel. En zonder boter. Blueberries waren niet echt in het seizoen en het glazuur verving ik door... chocolade. Nog een paar kleine aanpassingen (speltbloem, rietsuiker) later en ik kreeg onderstaand resultaat. Die schattige donuts werden hier thuis heel erg gesmaakt. The magic really is in the hole!

Dit heb je nodig voor 15-tal kleine donuts:
  • 1,5 cups volkoren speltbloem (ik gebruik deze)
  • 0,5 rietsuiker
  • 1 potje ricotta (250g)
  • 0,75 cup melk
  • 2 eieren
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 0,5 theelepel zout
  • een beetje neutrale olie om bakvorm in te smeren
  • 50-75g pure chocolade of een glazuur naar keuze

Zo maak je het:
Ik maakte het beslag met de KitchenAid, maar dat kan net zo goed met een elektrische handmixer of met een garde en je biceps. 
Verwarm eerst de oven voor op 180° C. Klop de eieren samen met de rietsuiker en het vanille-extract tot een schuimige massa. Meng de bloem samen met het zout en het bakpoeder en meng geleidelijk onder het ei-suikermengsel, samen met de melk. Voeg ten slotte de ricotta toe en meng aan een lagere snelheid. 

Vet de bakvorm in met wat olie en vul de vormpjes voor 2/3 met het beslag, zeker niet tot de rand, of je houdt geen magic hole over in het midden! Bak de donuts ongeveer 12 minuten goudgeel. Laat ze afkoelen op een rooster.



Smelt dan de chocolade en geef de donuts een laagje chocolade met behulp van een siliconen borsteltje of iets dergelijks. Laat opstijven. Enjoy!

 

Heb je geen donut bakvorm, geen nood. Ik had nog wat beslag over en bakte het in muffinvormpjes. Dat ging net zo goed. Bak ze dan wel iets langer, een kwartiertje ofzo. Smeer er ook wat gesmolten chocolade over of snijd middendoor en doe er een lepeltje confituur tussen? Go nuts!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten