zaterdag 23 augustus 2014

Havermoutkoekjes met citroen

Delhaize heeft een paar maanden geleden de havermout uit z'n assortiment vernieuwd. Fijn. Ik gebruikte in het verleden al af en toe havermout, vooral om koekjes te bakken dan. Maar in havermoutpap eigenlijk nog nooit. Ik wou dit wel eens een kans geven, want het leek me niet alleen een gezonde ontbijtoptie, maar je kan er ook nog eens alle kanten mee op zodat het niet snel verveelt. Koud/warm, met (plantaardige) melk of met yoghurt, met bruine suiker of met honing, vers fruit, ...




Ik probeerde het zowel warm (met amandelmelk, honing, chocoladestukjes en verse aardbeiden) als koud (overnight-in-de-koelkast versie met hazelnootmelk, banaan en hagelslag). Maar nee, het smaakt me niet. Ik ben sowieso geen "pap-eter", pudding en consorten zijn ook niet aan mij besteed. 2 keer eindigde het grootste deel van de havermout bij de kippen. Die waren wel heel blij.




Havermout zal ik dus, net zoals vroeger, gewoon blijven gebruiken in andere recepten: in cakes, koekjes, crumbles... Maar niet in pap. Koekjes dus! Deze waren super. De inspiratie haalde ik zoals zo vaak op Pinterest. Ik paste dit recept een beetje aan en kwam op onderstaande ingrediëntenlijst uit. Een lekker koekje, lekker zacht en toch met wat crunch dankzij de havermout. Nog lekkerder met een dampend kopje Earl Grey erbij...

Dit heb je nodig voor 20-25 koekjes:
  • 100g ruwe rietsuiker
  • 100g bloem (ik gebruikte volkoren speltbloem)
  • 125g havermoutvlokken
  • 100g Griekse yoghurt (ik gebruikte magere)
  • 50g boter
  • 1 ei
  • 1 biocitroen (zeste volledig, sap van halve)
  • 1 koffielepel bakpoeder (8g)
  • 1 kleine koffielepel vanille-extract
  • 1 snuifje zout

Zo maak je het:

Verwarm je oven voor op 180° C. Klop het ei samen met de rietsuiker tot een schuimige massa in je keukenrobot of met de handmixer. Voeg daarna de gesmolten boter, het vanille-extract, citroensap en -zeste en de yoghurt toe en meng goed. Voeg ten slotte de droge ingrediënten toe (bloem, havermout, bakpoeder en snuifje zout).

Verdeel het deeg met behulp van een eetlepel over een ingevette / met bakpapier beklede bakplaat. Laat voldoende plaats tussen de 'hoopjes' deeg en druk ze een beetje plat. Bak goudgeel gedurende 15 min op 180°. Laat even afkoelen als je daar het geduld voor hebt! Lekker bij een kopje thee.



Ik maakte de koekjes vorige week nog een keer, met wat extra chocolade, ook lekker. En een banaan in plaats van Griekse yoghurt, want die had ik niet in huis. Ik deed er dan ook wat minder suiker in. 


Het recept gaat dan als volgt:
  • 75g ruwe rietsuiker
  • 100g bloem (volkoren tarwebloem deze keer)
  • 125g havermoutvlokken
  • 1 rijpe banaan
  • 50g boter
  • 1 ei
  • 1 biocitroen (zeste volledig, sap van halve)
  • 1 koffielepel bakpoeder (8g)
  • 1 kleine koffielepel vanille-extract
  • 1 snuifje zout

Geen opmerkingen:

Een reactie posten