woensdag 4 mei 2011

Verse pasta gevuld met groene asperges

Zie hier mijn 2de paashapje. Ik haalde mijn inspiratie in "Het pasta machine kookboek" van Gabriella Mari en Christina Blasi, het boek dat ik vorig jaar voor mijn verjaardag bij mijn pastamachine kreeg. Buiten een paar keer het basisrecept voor tagliatelle, had ik er nog niets anders uit geprobeerd. Ik eet enorm graag gevulde pasta zoals ravioli, tortellini, cappelletti, ..., maar het vult ook de maag enorm snel! Vandaar dat ik er maar 2 per persoon wou serveren als hapje. In het boek zag ik het recept voor pasta met een asperge-Gorgonzolavulling. Gorgonzola is niet echt mijn ding, maar groene asperge des te meer! Ik paste het recept dus wat aan met een beetje mascarpone en wat meer Parmezaanse kaas.




Dit heb je nodig voor de verse pasta:
  • 200 g "00" bloem (doppia zero en toch liefst "grano duro"...)
  • 2 eieren, op kamertemperatuur


Zo maak je het:
Zeef de bloem op een schoon oppervlak of voor de veiligheid toch maar in een kom. Maak er een kuiltje in en doe er de losgeklutste eitjes in. Meng het eerst wat met een vork en ten slotte met je handen tot een bal. Blijf minstens 20 minuten kneden met de handen. De warmte van je handen zorgt voor de ideale textuur! Rol het daarna in een plastic folie en laat een half uurtje rusten in de koelkast.



Rol het deeg daarna uit door de pastamachine door alle standen te doorlopen van dik naar dun. Gebruik voldoende bloem zodat het deeg niet te veel plakt. Als je de gewenste dikte (dun dus!) van uitgerold deeg hebt, snijd je er rondjes van. Ik heb geen fancy pastasnijders, dus deed het met een mok & mesje! Het werk tot hiertoe deed ik een dag op voorhand. Je kan de pastarondjes perfect een nachtje in de koelkast bewaren. Bestrooi wel genoeg bloem tussen de rondjes en dek luchtdicht af met folie.


Dit heb je nodig voor de vulling:
  • 200 g groene asperges (10-tal)
  • 1 blokje groentebouillon "tuinkruiden" in 1 liter water
  • 50 g mascarpone
  • 1 ei
  • 25 g droog broodkuim (geen paneermeel he!)
  • 3 eetlepels vers geraspte Parmezaanse kaas

Zo maak je het:
Breng de groentebouillon aan de kook. Maak intussen de asperges schoon door de onderste topjes af te breken en ze licht te schillen. Snijd de topjes eraf en kook ze in 2 minuten beetgaar. Neem uit de bouillon en zet apart. Deze kan je eventueel gebruiken als garnituur of in een ander gerecht. Snijd de rest van de asperges in blokjes van anderhalve cm en kook ze een 5-tal minuten in de bouillon. Giet af en laat een beetje afkoelen. Mix ze glad met een elektrische mixer. Voeg de mascarpone toe en mix opnieuw. Roer er daarna de Parmezaanse kaas, het broodkruim en het losgeklopte eitje onder. Laat opstijven in de koelkast of diepvries als het snel moet gaan!



Als de vulling goed is opgesteven, neem je je pastarondjes erbij. Doe een klein koffielepeltje vulling op een rondje, plooi het in 2 en druk de randen zeer stevig aan met behulp van de tandjes van een vork. Leg de opgevulde pastamaantjes naast elkaar op een grote bebloemde schotel, niet en ik herhaal NIET op elkaar. Anders krijg je een zeer foute boel, zeker als ze nog getransporteerd moeten worden en jawel, ik spreek uit ervaring ;)




Breng dan een zeer ruime hoeveelheid gezouten water aan de kook. Kook de pastamaantjes een 3-tal minuten en serveer met een paar druppeltjes goede olijfolie en een blaadje bladpeterselie. Het is vrij veel werk, maar zeker de moeite waard om eens te proberen. Het water komt me opnieuw in de mond!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten