donderdag 1 september 2011

Ricottataart met courgette en boontjes

Nog eens een hartige groentetaart. Ik heb er al lyrisch genoeg over gedaan hier, hier en hier. Maar deze laagjestaart is toch ook geweldig lekker hoor! ;) Met wat meer ricotta en minder eitjes krijg je een leuke structuur en blijft de taart heel licht.


Dit heb je nodig:
  • 1 pak kant-en-klaar bladerdeeg
  • 1 courgette (of 1/2 gele en 1/2 groene)
  • 150 - 200 g fijne prinsessenboontjes
  • 250 g ricotta (1 potje)
  • 2 eieren
  • 3 eetlepels vers gemalen Parmezaanse kaas + 1 à 2 extra
  • 2 eetlepels fijngehakte bieslook
  • Een handjevol kerstomaten
  • Peper & zout van de molen
  • Optioneel: 1 eetlepel groene pesto (had ik helaas niet in huis...)


Zo maak je het:
Was de courgette en snijd in plakken van 1/2 cm. Grill ze in een weinig olijfolie op de grillpan. Kruid met peper en zout en zet even opzij. Dit deed ik een dag eerder al. Altijd handig om gegrilde plakken courgette in de koelkast te hebben, voor tussen een broodje, op een pizza, ... Dop de boontjes, blancheer ze in kokend water en laat ze schrikken in ijskoud water, zet opzij.


Begin dan alvast de oven voor te verwarmen op 180° C. Schik je bladerdeeg in een ovenschotel en prik er gaatjes in met een vork. Smeer dan een lepel pesto over de bodem, optioneel. Zet even opzij en maak intussen een beslagje van de ricotta, eitjes, bieslook, 3 eetlepels Parmezaanse kaas en kruid met peper en een klein beetje zout. Dan start het laagjeswerk: courgetteplakjes - 1/2 eierbeslag - boontjes - 1/2 eierbeslag. Bestrooi met Parmezaanse kaas en zet alvast 15 minuten in de oven.




Dan haal je de taart even uit de oven en zet je er de gewassen kerstomaatjes op (ik had er maar 6 meer, maar als je er meer hebt: go nuts!). Zet de taart opnieuw 15 minuten in de hete oven. Laat de taart een 5-tal minuutjes afkoelen en snijd ze in stukken. Serveer er een slaatje bij.




Of serveer als zomers warm hapje! 


3 opmerkingen:

  1. Mmmm, lekker en zomers! Ik wou morgen een hartige taart maken... misschien dat ik het eens met ricotta probeer, heb ik nog nooit gedaan! Leuk idee!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen