zondag 28 oktober 2012

Kervelsoep met courgette

Bon, ik denk dat het officieel koud genoeg is om 2 soepblogpost na mekaar te posten. Nog eentje met "wat vind ik nog in mijn tuin". De allerlaatste courgettes, maar ook nog een pot kervel. In het voorjaar had ik dat eens in volle grond proberen te zaaien, zonder succes. In een pot ging het dan weer wel verbazend goed.


Maar hoe maak je kervelsoep? En vooral, wanneer mag die kervel er dan bij? Voor alles een eerste keer, nietwaar. Volgens "Ons Kookboek" zitten er in kervelsoep ook aardappel, ui en prei. Dat nam ik dus ook als basis en gooide er ook een courgette bij. Een heel lekker soepje, for dummy's! 

Dit heb je nodig voor ongeveer 4 borden:

  • 1 ui 
  • 1 aardappel (geschild)
  • 1 stevige prei
  • 1 kleine courgette (geschild, zaadlijsten verwijderd)
  • 1 bosje verse kervel
  • 1 laurierblad
  • 1 à 1,5 groentebouillonblokje in
  • 1 liter kokend water
  • 1 el boter (ik gebruikte Alpro Soya)
  • Evt. peper & zout

Zo maak je het:
Maak ale groenten schoon en hak in blokjes/ringetjes van ongeveer 1 cm. Fruit eerst de ui in de boter en voeg daarna de aardappel en courgette toe, laat meestoven. Doe daarna hetzelfde met de prei en laat enkel minuten meestoven. Voeg ten slotte de hete groentebouillon en laurier toe. Laat ongeveer 20 minuutjes doorkoken. Was ondertussen de kervel en verwijder de dikste steeltjes. Hak heel fijn. Haal dan de soep van het vuur, verwijder het laurierblad en mix glad. Voeg dan de kervel toe en kruid eventueel nog bij. Zet opnieuw op het vuur en laat nog een 3-tal minuten doorkoken. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten