donderdag 26 september 2013

Falafel van courgette

Yep, mijn tuin werd de afgelopen maanden geteisterd door een courgettenplaag, in de positieve zin dan. Die dingen groeien als niets. Mijn pompoenplantjes daarentegen deden het veel minder goed, jammer. Maar die courgetten dus. Je moet ook weten dat ik hier thuis ook de enige ben die dat graag eet, dat verklaart dan ook de overvloed aan veggie courgetterecepten hier. Vandaag falafelachtig groenteballetjes. Traditionele falafel eet ik ook heel graag, maar ik probeerde eens een zachtere versie met courgette in de oven, da's nog gezonder ook!



Dit heb je nodig voor een 2 grote porties:
  • 1 blik kikkererwten (400g - uitgelekt 250g ongeveer)
  • 1 kleine courgette, zaadlijsten verwijderd en in blokjes (ongeveer 250 à 300g)
  • 1 ui, middelgroot, fijngehakt
  • 1 à 2 eetlepels geroosterde sesamzaadjes
  • 5 eetlepels havermout
  • peper & zout van de molen
  • 1/2 koffielepel komijnpoeder
  • 1/4 koffielepel ras-el-hanout
  • 1 snuifje kaneel
  • olijfolie

Zo maak je het:
Rooster eerst de sesamzaadjes zonder vetstof. Verwijder ze en fruit daarna de ui in olijfolie en voeg hier de courgetteblokjes aan toe. Laat bakken tot deze lichtjes beginnen te kleuren. Doe dan de ui, courgette samen met de kikkererwten in je keukenrobot. Hak fijn, maar zorg ervoor dat er toch nog wat stukjes inzitten. Voeg aan dit mengsel de sesamzaadjes en havermout toe en kruid met flink wat peper & zout, komijn, ras-el-hanout en een klein snuifje kaneel naar smaak. Zet dit mengsel in de frigo tot het mooi is opgesteven (of even in de diepvries als je niet veel tijd hebt). Verwarm dan alvast je oven voor op 200°C.


Schep dan het "beslag" in gelijkmatige balletjes, met behulp van 2 eetlepels lukt het mij wel vrij goed. Doe de balletjes in een ingevette ovenschotel en strijk ze even in met olijfolie. Bak gedurende 25 à 30 minuten op 200°C, tot ze een mooi goudgeel korstje hebben en mooi stevig zijn. Zet dan de oven uit en laat de balletjes nog even staan. Serveer zoals je wil: in een pitabroodje, een wrap met een slaatje of bij een lekkere pasta met tomatensaus. 


1 opmerking:

  1. Speciaal.. je moet er wel voor zijn denk ik ;)
    Ik hou van courgettes, en we hebben er ook heel veel in de tuin..
    Hebben wel geluk gehad met de pompoenen.. die groeien echt ook al niets, maar ik weet wel niet meer welke soort ik heb.. Balen dus.. hoop dat iemand mij kan helpen :)

    BeantwoordenVerwijderen