zondag 15 juni 2014

Witte bonenhummus & Rucolapesto 2

Een tijdje geleden had ik het hier al over veggie broodbeleg. Je kan dat tegenwoordig en heel wat geuren en kleuren kopen in de doorsnee supermarkt. Maar je kan dat natuurlijk ook zelf maken. Hieronder 2 smeerseltjes die ik onlangs uit mijn keukenrobot toverde. Perfect als dip bij hapjes, bijvoorbeeld met wat geroosterd pitabrood of op een toastje, maar ook perfect als boterhambeleg. Onderstaande pistolets bewijzen dat!




Wittebonenhummus


Dit heb je nodig:
  • 1 bokaal witte bonen (215g uitgelekt gewicht)
  • 4-5 eetlepels olijfolie
  • 1 citroen (sap)
  • 1/4 koffielepel gerookt paprikapoeder
  • 1 mespunt ras-el-hanout
  • 1 snuifje cayennepeper
  • Grof zeezout
Zo maak je het:

Heel makkelijk! Gooi alle ingrediënten in je keukenrobot of blender en mix tot een smeuïg geheel. Je kan er nog een extra scheutje olijfolie over gieten voor een leuker dipeffect.



Rucolapesto

Dit heb je nodig:
  • 50g rucola
  • 20 amandelen
  • Olijfolie
  • Kneepje vers citroensap
  • Vers gemalen zwarte peper en zeezout

Zo maak je het:

Doe opnieuw alles in de keukenrobot en mix tot je een mooie pesto bekomt. Hoeveelheid olijfolie is een beetje op het gevoel. Begin met een kleine scheut, je kan daarna altijd wat extra toevoegen.





Rucolapesto maakte ik al vaak. Ik koop vaak nogal enthousiast grote verpakkingen rucola en dan is een pesto wel handig om een overschotje rucola in te verwerken. Nu eens met amandelen, dan weer met pecorino of pijnboompitten. Je kan er, net zoals met de meeste pesto's trouwens, veel kanten mee op. Lekker bij pasta's, op broodjes, maar zeker ook in een salade. Zoals in dit couscousslaatje dat ik onlangs meenam naar het werk. Meng couscous met een flinke lepel rucolapesto, komkommer, wortel, kerstomaat, geroosterde pijnboompitten en wat limoensap en je hebt een frisse lunch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten