zondag 5 september 2010

Amélies Kouign Amann

Zij die mij een beetje kennen, weten wellicht dat mijn favoriete film allertijden toch Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulin is. Er gaat geen jaar voorbij zonder er nog eens naar te kijken, bij voorkeur onder een dekentje, languit in de zetel. Pure feel good quality emo me time!

De kenners herinneren zich wellicht dat Amélie aan het koken is in een van de laatste scènes van de film, vlak voor ze Nino binnenlaat in haar appartement (en ook in haar leven, melig morantisch all the way). Ze heeft niet genoeg gist in huis voor de Kouign Amann die ze aan het maken is. Een Kouignawat? Dat heb ik me ook jaren afgevraagd. Na wat research op het Internet, blijkt het te gaan om een Bretoens gebak met boter, veel boter. Ik begin altijd pas vanaf maandag terug op mijn lijn te letten, dus een ideaal gebak om uit te proberen op zondagnamiddag. 

Op Internet heb ik veel verschillende recepten teruggevonden, ik heb een soort van synthese van gemaakt van wat mij het lekkerste en het eenvoudigste leek, mede dankzij een paar kookfilmpjes op Youtube. Dit is voor mij de manier waarop de échte Amélie een Kouign Amann zou maken.

Dit heeft Amélie nodig voor een kleine Kouign Amann:
  • 250 g patisseriebloem
  • 125 g suiker
  • 125 g gezouten (ja, je leest het goed) boter
  • 5 g instant gist (of 12 g verse gist)
  • 1 dl lauwwarm water
  • 1/2 ei, geklutst

Je bent er wel even mee bezig, dus zorg in de eerste plaats voor tijd en geduld! Neem dan een kommetje en doe hier de gist in met enkele eetlepels van het lauwwarme water, dek het even af met wat folie en laat even rusten. Doe dan de bloem in een kom en maak een kuiltje in het midden. Giet hier de gist en de rest van het water erbij. Meng tot een stevig deeg. Als het te veel plakt, doe je er nog wat bloem bij. Kneed het nog enkele minuten op een met bloem bestrooid werkvlak. Doe het deeg daarna in folie en laat het minstens 45 minuten rijzen bij kamertemperatuur. Weeg ondertussen de suiker en de boter af. Snijd de boter in kleine kubusjes en laat deze op kamertemperatuur staan.



Bestrooi je werkvlak opnieuw met bloem en rol het deeg uit tot een rechthoek van ongeveer 1/2 cm. Ik pakte mijn houten deegrol hiervoor in met wat huishoudfolie. Er komt namelijk nogal wat boter aan te pas en anders plakt je deegrol nogal aan het einde van dit recept! Verspreid 1/4 van de blokjes boter over het deeg en strooi er ook 1/4 van de suiker over.



Plooi het deeg daarna in 3 en rol het opnieuw uit tot een even grote rechthoek als daarnet. Herhaal dan het proces met 1/4 van de boter en de suiker.



Doe dit opgeplooide deeg in folie en leg het een half uurtje in de koelkast. Rol het daarna opnieuw uit tot een rechthoek en herhaal het bovenstaande proces nog een keer. Laat de oven intussen voorverwarmen op 200° C. Nadat je het deeg terug hebt opgeplooid, rol je het dit keer uit tot een vierkant. Doe hier het laatste deel van de boter en suiker op en plooi het dan dicht zoals een enveloppe.



Leg dit omgekeerd in een beboterde ovenschotel en bestrijk het met het losgeklopt ei. Zet dit ongeveer 35 minuten in de oven. 



Je kan testen of het gebak gaar is door er met je mespunt in te steken. Komt het er schoon uit, dan is het in orde. Laat even afkoelen en haal de Kouign Amann vervolgens uit de schotel. 



Dien lauw op met een kopje koffie of thee. Als dessert vind ik het persoonlijk te zwaar (die Bretoenen kennen er wat van...), maar als zondags vieruurtje is het uiterst geschikt!

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten