woensdag 3 november 2010

Stracciatella yoghurtcake

Ik had ongelooflijk veel zin om mijn "The Complete Magnolia Bakery Cookbook" nog eens te gebruiken. Eigenlijk had ik nog meer zin in een bezoekje aan the real deal, maar goed. De laatste dagen en weken waren wel nogal calorierijk en The Magnolia Bakery is nu niet bepaald een lijnvriendelijke tent! Ik had wel nog wat magere yoghurt over van een wortelappelcurry salade. En toen viel mijn oog op het recept van "Chocolate Sour Cream Cake With Chocolate Chips". Zure room vervangen door yoghurt? Why not! Geen chocolate chips in huis, maar wel pure chocolade, check! De oploskoffie liet ik er dan ook maar uit, ik zou er zelf eerder een goeie, verse gezette kop koffie bij drinken. Na nog enkele aanpassingen en wat goochelen met conversietabellen van cups naar grams, kwam ik uit bij onderstaand recept. Volledig getest en goedgekeurd!  


Het recept van de Tallore Bakery:
  • 300 g zelfrijzende bloem
  • 250 g magere natuuryoghurt (2 potjes, 0,9% vetgehalte)
  • 75 g kindjessuiker
  • 75 g boter + een klein beetje extra
  • 75 g pure chocolade (ongeveer 3 repen)
  • 2 eieren
  • 1 zakje vanillesuiker
Zo maak je het:
Smelt alvast de boter en hak de chocolade fijn met een scherp mes. Verwarm ook de oven voor op 180° C. Haal dan je elektrische klopper of garde maar boven.  




Klop de eitjes los in een kom en voeg de suiker toe, klop, voeg dan de gesmolten boter toe en klop opnieuw. Meng hier de yoghurt onder en daarna de bloem, met de elektrische klopper lukt dit wonderwel! Meng er dan met een lepel de chocoladeschilfers onder. 




Vet dan een bakvorm in met het restje boter en bak de cake gedurende 30 minuten op 180° C. De bakduur hangt uiteraard wat af van je bakvorm, dus test zeker eerst met een prikker of de cake goed doorbakken is.




Door mijn iets te grote, ronde bakvorm, zag mijn cake eruit als een gigantische chocolate chip cookie, maar dan wel zacht. Laat afkoelen en geniet... Ook zeer lekker en gemakkelijk als snel ontbijt.

7 opmerkingen:

  1. En het is lekker..Ik kan het weten !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mjam, dat ziet er onwijs lekker uit, dát ga ik eens bakken als mijn schoonouders er zijn!
    By the way: Bij Dille & Kamille heb je maatlepels met 'cups' (haha) en bij Het Kookhuis hebben ze een Russische baboesjka waarin je 'cups' kunt afmeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt allebei :)
    En bedankt voor de tip van de cups ook, moet ik zeker eens in huis halen. Al weeg ik sommige ingrediënten toch liever af, want een 1 1/2 cup boter afmeten zonder deze eerst te smelten, hoe doe je dat dan bijvoorbeeld?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Annelore,
    Goh, lastige vraag ;-) Ik zou de boter wat zachter laten worden en dan met die cup de boter 'scheppen'. Komt dat vaak voor, boter afgemeten in cups?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hehe :) Ja, mijn Magnolia kookboek staat vol "cups of unsalted butter", maar het is een Amerikaanse editie... Ik reken iets meer dan 225g voor een cup boter en dan lukt het perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze was zeker het vermelden waard! Dankjewel voor het lekkere receptje. http://marchanella.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen