zondag 28 november 2010

Aardappelkoekjes

Patapas... Tapas met patatjes dus. Je hebt de reclamespots waarschijnlijk al eens gehoord of gezien. Het is namelijk de laatste nieuwe culinaire trend van VLAM om de aardappel te promoten. Ik probeerde er zelf ook eentje te maken.




De onmisbare patatjes van mijn Tallore patapa kookte ik samen met paprika gaar in melk. Ik zag Jeroen Meus dit eens doen bij een soort van fish cakes in Dagelijkse Kost, met vis in plaats van paprika wel. Dit maakt de aardappels inderdaad extra zacht, ideaal om achteraf te pureren. Verder koos ik nog voor champignons, pecorino en kappertjes. Nu vond ik het wel lekker als hapje, met een pittig tomatenpaprikasausje bijvoorbeeld, maar ik denk dat mijn probeersel ook lekker zou zijn als bijgerecht, als een feestelijk groentenaardappelkroketje. Misschien een ideetje voor het eindejaar?    


Dit heb je nodig voor een 12-tal koekjes (of een 25-tal hapjes):
  • 500 g aardappelen (geschild)
  • 400 ml melk
  • 1/2 koffielepel nootmuskaat
  • 1 groene paprika (of een andere krokante groente)
  • 1 bakje champignons (250 g, ik gebruikte Parijse, maar andere soort kan zeker ook)
  • 1 grote, rode ui (of enkele sjalotjes)
  • Een handvol verse basilicum
  • 50 g pecorino (of Parmezaanse kaas)
  • 3 eetlepels kappertjes
  • 3 eetlepels bloem
  • Een handvol paneermeel
  • Een klein handvol amandelschilfers
  • 1 ei
  • Eventueel 1 ei extra en een handvol bloem voor een dikker korstje (als hapje)
  • Peper & zout van de molen
  • Olijfolie


Zo maak je de koekjes:
Snijd de geschilde aardappels in stukken en breng ze aan de kook op een zacht vuur in de melk. Kruid dit alvast met peper, zout en nootmuskaat. Roer af en toe, want kokende melk wil al eens aanbranden. Gebruik daarom best een antikleefpot... (Ja, ik heb nogal moeten schrobben na mijn eerste poging!) :) Snijd intussen de paprika of andere groente in blokjes en voeg deze na 10 minuten bij de aardappels. Laat verder pruttelen tot de aardappels volledig gaar zijn.  


Snijd intussen de ui of sjalotjes in blokjes en maak de champignons schoon. Snijd deze laatste in dunne schijfjes. Stoof de ui aan in olijfolie en voeg na enkele minuten ook de champignons toe. Blijf goed roeren en wanneer de champignons bijna klaar zijn, voeg je de fijngesnipperd basilicum toe en kruid met peper en zout. Laat stoven tot al het vocht van de champignons verdampt is.




Giet dan het aardappelpaprikamengsel af en ga erdoor met de pureestamper. Rasp de pecorino fijn en voeg deze erbij. Kluts het eitje los en voeg dit samen met de bloem toe en roer alles goed door elkaar. Voeg daarna de kappertjes en champignons toe en meng opnieuw. Laat even afkoelen en rol er daarna balletjes van, die je platdrukt. Neem dan een apart kommetje en doe er het paneermeel in samen met de amandelschilfers die je wat verkruimeld in je hand. Rol er de balletjes door. Wil je een dikker korstje, wat lekkerder is als hapje maar niet echt nodig als bijgerecht, dan haal je de balletjes eerst door wat bloem, dan door een losgeklopt eitje en ten slotte door het paneermengsel. Laat de balletjes even opstijven in de koelkast.



Verhit een ruime hoeveelheid olijfolie in een pan op een hoog vuur. Bak de balletjes goudbruin in de olie en laat uitlekken op keukenpapier. Serveer! 



2 opmerkingen:

  1. Patatjes in melk koken doe ik altijd als ik preipuree maak. Aardappels en prei in stukjes in de melk en 20 minuutjes laten koken. Wel goed opletten dat het niet overkookt, maar als dat lukt je de heerlijkste preipuree!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip, ga ik zeker eens doen! :) Al vind ik gestoofde prei ook wel lekker in puree, dan heb je ook een beetje een gekarameliseerd smaakje erbij... Maar jouw manier is wel sneller klaar, ook niet onbelangrijk in deze drukke weken!

    BeantwoordenVerwijderen