donderdag 2 december 2010

Yoghurtdessertje met speculoos en appel

Sneeuw, vriestemperaturen... Het ideale moment om een avondje gezellig thuis te blijven en een dessert te maken. Eigenlijk ben ik niet echt een "dessertjesmadame". Geef mij maar the real deal, gewoon goed, lekker eten. Voor een dessert is er dan meestal niet veel plaats meer over en vaak eet ik het dan toch, uit nieuwsgierigheid, uit beleefdheid of onder zachte dwang... Maar dan valt dat oh zo zwaar op de maag en neem ik me weer voor om nooit meer dessert te eten. 


Daarom koos ik voor magere yoghurt als basis van mijn dessertprobeersel, licht en lekker. Ik gebruikte wel een beetje room (35% vetgehalte) om er toch wat meer smeuïgheid in te brengen. Ik koos ook voor appel en speculoos, want jawel, die goede man met zijn rode cape (niet superman) komt binnen enkele dagen weer door onze schoorsteen naar binnen met hopelijk veel lekkers waaronder speculoos. Het dessertje was superlekker en lag zeker niet zwaar op de maag, misschien moet ik er maar een patent op nemen! En het was nog snel klaar ook. Nog wat yoghurt over? Probeer dan zeker deze stracciatella yoghurtcake




Dit heb je nodig voor 4 porties (en een proevertje):
  • 1 flesje room (250 ml, 35% vetgehalte)
  • 4 à 5 eetlepels bloemsuiker
  • 1 vanillestokje
  • 4 potjes magere yoghurt (4 x 125 g)
  • 1 grote appel (jonagold)
  • 4 grote sinterklaasspeculozen (kleine 100 g)
  • 1 klontje boter


Zo maak je het:
Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd in kleine blokjes. Stoof deze enkele minuten in een klontje boter. Zet opzij en laat afkoelen. Doe de room in een mengbeker en voeg de bloemsuiker toe. Neem dan het vanillestokje, snijd het middendoor en haal de "zwarte puntjes" eruit en voeg ze toe aan de room. Klop dit mengsel op, maar niet te stijf zoals slagroom. Voeg er dan de yoghurt bij en meng geleidelijk met een spatel.




Doe dan de speculoos in een keukenrobot of vijzel en maak fijn. Neem dan 4 (5) glazen en verdeel de appelstukjes op de bodem. Doe er per glas ook een lepel gemalen speculoos over. Bedek met een flinke laag yoghurtroommengsel en zet een uurtje in de koelkast. Voor je de dessertjes serveert, werk je ze nog af met wat speculoos, zo blijft het lekker krokant. 




Tip: Voor de allerkleinsten kan je misschien een versie maken met mini Prince koeken! Zelfs de grotere kids vinden dit erg lekker. ;) Vergeet de speculoos en appel en verdeel een 5-tal mini Princekoeken lasagnagewijs in een glas met het yoghurtroommengsel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten