donderdag 23 december 2010

Aardappelgratin met ricotta

Gratin dauphinois is zo lekker dat ik me er ziek zou in eten. En daar zou ik niet eens zo veel moeite voor moeten doen, want naast lekker is de traditionele aardappelgratin zwaar oh zo zwaar. Vandaar dat ik eens iets lichters wou proberen. Er stond nog een potje ricotta in de koelkast, dus probeerde ik daar iets mee. Ricotta is redelijk vetarm en heeft toch een lekkere, volle smaak. Misschien een goeie last minute kerstmenutip? Ik heb dit jaar opnieuw dessertduty op kerstdag, dus binnenkort ook meer hierover!


Dit heb je nodig voor 4 personen:

  • 500 g aardappelen, geschild
  • 150 g ricotta
  • 1 eetlepel vers geraspte Parmezaanse kaas
  • Vers gemalen nootmuskaat
  • Zout van de molen
  • Olijfolie


Zo maak je het:
Verwarm eerst de oven voor op 200° C. Snijd dan de aardappelen in zo dun mogelijke schijfjes en wanneer ik 'dun' zeg, bedoel ik echt wel millimeterwerk. Een keukenrobot of mandoline (tip voor onder de kerstboom?!) kan je hier vast bij helpen. Neem dan een kleine ovenschotel en wrijf een scheut olijfolie open op de bodem. Leg hier een 1ste laag aardappelschijfjes (1/4) op, kruid met zout en vers gemalen nootmuskaat. Smeer er 1/3 van de ricotta over. Herhaal dit nog 2 keer. Bedek met het laatste kwartje aardappelschijfjes en kruid opnieuw. Strooi er de Parmezaanse kaas over en 'drizzle' er nog een scheutje olijfolie over.




Zet een half uur in de oven. Schakel dan de oven uit en laat de schotel er nog 5 à 10 minuten in rusten. Serveer!




Tip: Meng een klein geperst teentje look onder de ricotta voor extra smaak!   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten