zaterdag 27 november 2010

Rode coleslaw

Deze week nog eens gestoofde rode kool met appeltjes gemaakt. Dat betekent dat mijn modus nu volledig op "winter" staat. En ja hoor, daar was meteen ook de eerste sneeuw van het seizoen. Maar goed, rode kool dus. Waarom "rode" trouwens? Misschien ben ik serieus kleurenblind, maar ik vind "paarse" hier toch meer op zijn plaats... Al klinkt het wel een pak minder smakelijk natuurlijk, paarse kool... 


Mijn allergrootste kookpot is er niet echt op voorzien,op zo'n hele "rode" kool. Er bleef dus een kwartje achter in de koelkast. Van een (restje) witte kool maak ik vaak coleslaw, dus waarom zou dat ook niet gaan met de rode variant? Ik maakte mijn origineel coleslaw recept wat fruitiger en hakte zowel de kool, de wortelen als de appel deze keer heel fijn, uiteraard met de hulp van mijn goede vriend Mr. Braun Keukenrobot. Dit nieuwe recept is overigens ook zeer lekker bij zelfgemaakte ham- of veggieburgers en ovenfrietjes. Nu alles op is, bedenk ik dat een handje rozijnen er misschien ook wel heel goed bij zou passen. En misschien wat curry? Dat is dan voor een volgend restje paarse kool... 


Dit heb je nodig:
  • 1/4 rode kool
  • 2 middelgrote wortels
  • 1 appel (jonagold ofzo)
  • 3 eetlepels frambozenazijn (of appelazijn)
  • 3 eetlepels mayonaise (uit een potje)
  • 1 eetlepel honing
  • 2 eetlepels bruine suiker
  • Peper & zout van de molen


Zo maak je het:
Verwijder de harde kern van je kwartje rode kool en snijd in grove stukken. Spoel ze,  droog ze goed en hak ze dan fijn in de keukenrobot. Was en schil daarna ook de wortels en hak ze apart fijn. Doe hetzelfde met de appel, verwijder hier ook het klokhuis. Het is belangrijk dat je deze 3 ingrediënten apart hakt. Ze hebben alle drie een andere hardheid en je wilt uiteraard geen appelmoes met grove stukken wortel als resultaat.




Doe alles bij elkaar en voeg de azijn, mayonaise, honing en suiker toe. Kruid met peper en zout en meng alles goed. Proef en kruid indien nodig nog wat bij! 



Zeer eenvoudig, dat wel. Maar eerlijk gezegd, als je geen keukenrobot hebt, zou ik er niet aan beginnen. Tenzij je natuurlijk geweldig vlotjes kan hakken zonder elektrische keukenhulp:





2 opmerkingen:

  1. Maar gij zijt geweldig! Ik hou namelijk niet zo van warme rode kool maar dit is super. Ja, ga ik proberen! Ik sta zelf nog op ontkenningsmodus en met deze frisse salade kan ik het nog wel even trekken haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik, geweldig? Allez merci :)
    Maar het is best wel lekker zo, heeft ook niet de typische warme rode koolsmaak.
    Succes ermee, you can do it! :)

    BeantwoordenVerwijderen