vrijdag 21 januari 2011

Dieetpizza

Sinds ik met deze blog begonnen ben, volg ik zelf ook meer andere blogs, vooral dan over (veggie) eten. Leuk om te zien waar andere medefoodliefhebbers zoal mee bezig zijn. Check er zeker een paar uit onderaan in de rechterkolom hiernaast (en besef meteen ook dat Tallore een beetje amateuristisch is!). Zo lees ik soms al eens de blog van Alicia Silverstone. Je weet wel, de blonde actrice uit Clueless (anyone?) of Batman and Robin (Batgirl, ja!). Ze eet geen vlees en zelfs geen dierlijke producten en heeft er ook een "dieetkookboek" over geschreven, The Kind Diet


Op haar website/blog, The Kind Life, postte ze afgelopen week een pizza uit haar boek. Die zag er schitterend uit. Het toeval wou dat ik de ingrediënten bijna allemaal in huis had en ik al een tijdje een leuk recept zocht om mijn nieuwe pot gedroogde porcini eens uit te testen. Na de Dieetpita werd ook mijn eigen Tallore Dieetpizza een feit. De verse champignons, verse basilicum en de tofu cream waren niet in huis. Het werden dus alleen gedroogde porcini en ik maakte zelf een snel basilicumsausje op basis van sojaroom en basilicum op olie erbij. De olijven was ik gewoon vergeten, ze waren er nochtans lekker bij geweest! Verse champignons kunnen zeker ook, ik schat dat je 1 klein bakje (250 g) nodig hebt voor dit recept. Of 50/50 verse en gedroogde...


Dit heb je nodig voor 2 pizza's:
  • 2 volkoren tortilla's
  • 2 grote sjalotten
  • 40 g gedroogde porcini (eekhoorntjesbrood) 
  • 10 zwarte olijven, ontpit
  • Peper & zout van de molen
  • Olijfolie
Voor het basilicumsausje:
  • 100 ml light sojaroom
  • 1 koffielepel basilicumpasta (of 1 eetlepel superfijngehakte verse basilicum en 1 koffielepel olijfolie)
  • Peper & zout van de molen


Zo maak je ze:
Laat de porcini trekken in water volgens de instructies op de verpakking. Bij mij was het 15 minuten in lauw water en dan nog eens 10 minuten koken, maar in plaats van ze te koken heb ik ze gewoon nog 10 minuten in kokend water uit de waterkoker gezet. Tijd & afwas besparen, noem ik dat! Maak intussen de sjalotten schoon en snijd ze in halve ringetjes. Verwarm ook alvast de oven voor op 200° C. 




Zet de tortilla's op een bakplaat in de oven gedurende ongeveer 5 minuten. Stoof de sjalotten mooi goudbruin in olijfolie. Doe ze dan uit de pan en doe eventueel terug een scheutje olijfolie in de pan en stoof er de uitgelekte porcini in. Laat een 5-tal minuten stoven en doe er dan de sjalot terug bij en de in stukjes gesneden olijven. Kruid met peper en zout. Haal de tortilla's uit de oven en draai ze om. Verdeel er het porcinimengsel over. Zet opnieuw in de oven voor 5 minuten. 


Maak intussen het snelle basilicumsausje. Doe de sojaroom met de basilicumpasta in een microgolfpotje, kruid met peper en zout en roer goed. Zet dan 1 minuut op volle kracht in de microgolfoven. Lat even rusten en roer goed en zet het daarna opnieuw 1 minuut op volle kracht. Haal de pizza's uit de oven en verdeel er vlak voor je serveert het basilicumsausje over. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten