zondag 2 januari 2011

Nutella muffins

Aan iedereen die dit leest een zeer gelukkig nieuwjaar! Moge 2011 een jaar zijn vol liefde, gezondheid en veel lekker eten op je bord! En Nutella! Wie houdt er nu niet van Nutella?! Ik hoef nog maar de geur rechtstreeks uit de pot op te snuiven of ik word al intens gelukkig. 


Het Grote Nutella-kookboek is nu al een tijdje op de markt en sinds kort bestaat er zelfs een iPhone app van, maar ik moet toch toegeven dat ik er niet altijd "mijn goesting" in vind. Zelf wat experimenteren dan maar. Muffin time! (Go go Powerrangers?) Gebak mag voor mij dezer dagen ook niet te zwaar zijn, dus probeerde ik opnieuw iets met magere yoghurt. Bij mijn Stracciatella cake viel dit heel goed mee, dus: Yoghurt time aswell.


Binnenkort is het trouwens de 5de World Nutella Day, meer bepaald op 5 februari. Misschien stuur ik dit receptje wel in op nutelladay.com! Geweldig initiatief trouwens. Ik heb deze muffins intussen al 2 keer gemaakt. De eerste keer voegde ik de koffielepel Nutella pas toe aan het deeg wanneer het al in de vormpjes zat. Ik roerde dan nog heel even met een prikkertje door mekaar en zette deze zo in de oven, dan heb je een soort van "Nutellavulkaantjes":




Bij de 2e poging mengde ik de Nutella marmergewijs in het muffinbeslag, wat een gelijkmatiger verdeelde Nutellasmaak als resultaat heeft: 




Ik kan maar niet beslissen welke versie het nu haalt voor deze post, dus kies vooral zelf hoe je de Nutella erin doet! 


Dit heb je nodig voor 12 muffins:
  • 250 g zelfrijzende bloem
  • 250 g magere natuuryoghurt (2 potjes)
  • 50 g bruine suiker
  • 50 g boter
  • 2 eieren
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 2 handjesvol hazelnoten, gekraakt (ongeveer 65 g)
  • 12 koffielepels Nutella


Zo maak je ze:
Verwarm alvast de oven voor op 200° C. Hak dan de hazelnoten fijn, met een mes of in de keukenrobot. Ik heb de stukjes eigenlijk liever wat kleiner, dus liet ik me de 2e keer bijstaan door Mr. Braun.




Klop dan de gesmolten boter met de suiker luchtig met een elektrische mixer in een mengkom. Voeg daarna de eitjes toe, 1 per keer en mix verder. Voeg dan geleidelijk de bloem en de yoghurt toe en klop tot een luchtig deeg. Spatel er vervolgens de hazelnootstukjes door. 




Als je kiest voor optie 1, dan doe je het deeg zo in de muffinvormpjes en doe je hier per muffin een koffielepeltje Nutella bij. Meng dit een beetje met een klein lepeltje of prikkertje. 




Kies je voor optie 2, dan voeg je de Nutella bij het deeg in de mengkom. Dan meng je dit oppervlakkig door mekaar zodat er nog "vegen" Nutella zichtbaar zijn, doe daarna pas in de muffinvormpjes. 




Strooi eventueel nog wat extra grof gehakte hazelnoten erbovenop en zet dan 15 à 20 minuten in de oven. Check uiteraard eerst of een prikker er schoon uitkomt en ze gaar zijn.

2 opmerkingen:

  1. je moet het zo zien: hoe meer dingen er mislukken, hoe meer je ervan kunt leren. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt! :) Nu ja, echt mislukt waren ze nu ook weer niet bij poging nr. 1, ze waren lekker, gewoon wat vulkaanachtig enzo ;)

    BeantwoordenVerwijderen