zaterdag 13 augustus 2011

Tofuspiesjes

Vandaag is het Nationale Veggie BBQ-dag. Dat kan ik niet aan mij laten voorbij gaan. Deze spiesjes maakte ik een tijdje geleden al, uiteraard wel gewoon binnen op de grillpan... Zucht... Ooit, op een mooie (zomer-)dag zal ik ook een prachtige tuin hebben...


Spiesje dus. Als je de tofu voldoende laat uitlekken, met wat gewicht erop bijvoorbeeld, is deze zeker stevig genoeg om een sateetje mee te maken. Met een lekkere, oosters getinte marinade erbij werd het een perfecte zomermaaltijd. 


Dit heb je nodig (4-tal spiesjes):
  • 1 blok tofu
  • 4 satéprikkers
  • 2 eetlepels rode currypasta
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1 eetlepel olie, naar keuze
  • 1 rode ui

Zo maak je het:
Laat de tofu minstens een half uur uitlekken, in een vergiet, op een schone vaatdoek, ... alleszins met gewicht erop. Stook intussen alvast een vuurtje en bereid de marinade voor door de currypasta, sojasaus en olie te mengen. Maak dan de ui schoon en snijd in 8 stukken. Haal de "rokken" (zo heette dat toch in de lessen Bio?!) uit elkaar. Snijd dan de tofu in gelijke kubusjes. Steek afwisselend stukjes ui en blokjes tofu op een prikker, doe het wel voorzichtig. Besmeer de spiesjes ten slotte met de marinade met behulp van een borsteltje. Laat even intrekken. Je kan dit zo perfect op voorhand klaarzetten voor je BBQ-gasten arriveren. 




Wrijf je grillpan (of BBQ-rooster) lichtjes in met olie en zet op een middelmatig vuur. Bak de spiesjes kort langs alle kanten tot ze mooi bruin zien.


Ik serveerde dit met lekkere, gestoofde boontjes met sjalot in een rolletje van geroosterde courgette. Deze laatste kan je ook perfect op de BBQ grillen!


3 opmerkingen:

  1. Ziet er heel lekker uit!
    Ook de courgette-boonrolletjes vind ik er heel leuk uitzien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lekker idee, had nog wat extra tips nodig voor vega bbq's:-)

    BeantwoordenVerwijderen