woensdag 17 augustus 2011

Mexicaanse veggieburgers

Toen ik dit recept van veggie.num.num op m'n blogroll voorbij zag komen, was ik meteen verkocht! Ik kocht bij een volgend supermarktbezoek dan ook snel een blik rode bonen. Dat stond daar nu al een tijdje naar mij te staren met zo'n blik van: ga je nu eindelijk die mexiburgers eens uitproberen? Ik luisterde, maar had ondertussen nog altijd geen quinoa in huis. Geen nood, met een mengeling van couscous en polenta ter vervanging werkte het ook. Maar goed ook, want naast de elvendertig soorten pasta, rijst en andere zetmeelproducten is er momenteel echt geen plaats meer voor nog een extra doos quinoa! 


Jalapeno's groeien niet bepaald in deze streken, behalve misschien in de bakjes nacho's van de cinema, dus deed ik het met een puntpaprika en wat cayennepeper. Uiteindelijk heb ik toch nog vrij veel ingrediënten van het recept aangepast, as usual. Koriander bijvoorbeeld, helemaal geen fan van. (Uitspraken over zeepsop en Dreft zal ik hier maar achterwege laten uit respect voor de korianderliefhebbers!) Ik liet het dan maar gewoon weg en gebruikte extra kruidenzout en een beetje ketchup voor meer smaak.


Dit heb je nodig voor 4 grote of een 6-tal kleine burgers:
  • 1 blik rode bonen (400 g)
  • 1/2 cup couscous (onbereid)
  • 1/4 cup polenta (onbereid)
  • 1 à 2 koffielepels komijnzaadjes (ik had geen gemalen komijn, maar alles gaat toch de cutter in...)
  • 2 koffielepels paprikapoeder
  • 1 rode, zoete puntpaprika
  • 1 mespunt cayennepeper
  • 1 à 2 eetlepels ketchup (Heinz!)
  • (Kruiden)zout
  • Olijfolie


Zo maak je ze:
Giet de bonen af, spoel ze goed met koud water en laat uitlekken. Meng de couscous, polenta, komijnzaadjes, paprikapoeder en cayennepeper. Zet dan een antikleefpan op een middelmatig vuur en rooster hier de droge ingrediënten in tot er een heerlijke geur ontstaat en ze net niet bruin beginnen te zien. Verwijder dan ook het steeltje en de zaadlijsten van de puntpaprika. Snijd deze in grove stukken.


Haal je keukenrobot (cutter) boven en hak de bonen zeer fijn samen met de puntpaprika. Voeg daar de droge, geroosterde ingrediënten geleidelijk aan toe tot je een soort van gehakt krijgt. Haal het uit de keukenrobot. Ik vond het dan wel wat moeilijk bewerkbaar en voegde een beetje water (1/4 cup) toe. Meng er de ketchup onder en kruid met zout. Maak er met je handen kleine of grote burgers van.


Zet dan een pan met een klein bodempje olijfolie op een vrij hoog vuur. Bak de burgers goudbruin langs beide zijden. Klaar!


Maak er een complete maaltijd van met bijvoorbeeld:
  • 1 pak gorditas (nieuw bij Colruyt! gewone tortilla's lukken ook wel... of een broodje)
  • 1/2 ijsbergsla, in fijne reepjes
  • 1 rijpe tomaat (ontpit), in blokjes
  • 1 potje guacamolesalsa van 1 avocado
  • 1 blokje cheddar, in dunne sneetjes (met dunschiller bijvoorbeeld)

Zo doe je dat:
Verwarm de gorditas. Beleg de helft met ijsbergsla, de andere helft met guacamole. Snijd een mexiburger in 2 stukken en leg op de sla. Werk af met wat cheddar en blokjes tomaat:


Toevouwen en smullen maar:

1 opmerking: