maandag 15 augustus 2011

Volkoren vanillecakejes met chocoladeschilfers (vegan)

Nog eens een recept uit "Vegan Cupcakes Take Over The World" gemaakt. Na deze bijzonder geslaagde chocoladecakejes, wilde ik ook eens de vanillecakejes uitproberen. Ik gebruikte wel volkorenbloem i.p.v. gewone en agavesiroop in plaats van suiker, voor extra gezonde gebakjes. Met nog wat chocolade- en amandelschilfers pimpte ik ze helemaal naar mijn smaak.


Dit heb je nodig voor een 12-tal cakejes:
  • 1 cup sojamelk (ik gebruikte sojamelk met vanillesmaak van Provamel, heel erg geschikt hiervoor)
  • 1 koffielepel appelazijn
  • 1 en 1/4 cup (volkoren-)bloem
  • 2 eetlepels maïszetmeel
  • 3/4 koffielepel bakpoeder
  • 1/2 koffielepel natriumbicarbonaat (baking soda)
  • 1/4 koffielepel zout
  • 1/2 cup margarine 
  • 1/2 cup agavenectar (of 3/4 cup suiker)
  • 1 à 2 koffielepels vanille-extract
  • Ongeveer 50 g fondant chocolade
  • Een klein handjevol amandelschilfers

Zo maak je ze:
Verwarm eerste de oven voor op 175° C en volg dan deze eenvoudige stappen:
1: Voeg de azijn bij de sojamelk en roer/klop goed tot je een dikkere massa krijgt en zet opzij.
2: Zeef de bloem en meng met het maïszetmeel, bakpoeder, bicarbonaat en zout.
3: Laat de margarine een beetje smelten (zeker niet bruinen!) en meng er de agavenectar en het vanille-extract onder, met een elektrische klopper.

Voeg dan één voor één stappen 1, 2 en 3 samen en meng goed. (Ik gebruikte hiervoor elektrisch klopper op lage stand.) Hak dan de chocolade in fijne schilfers en meng voorzichtig onder het beslag met een spatel. Vul er je vormpjes voor 2/3 mee en strooi er eventueel wat amandelschilfers over. Bak de cakejes ongeveer 18 minuten goudbruin. Laat even afkoelen in de vorm en daarna op een rooster.





Ideaal als supersnel ontbijt met een lekker kopje Earl Grey thee...


3 opmerkingen:

  1. Ze zien er heel erg lekker uit! Misschien ook eens maken binnenkort :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zien er prachtig uit! Mijn cakejes worden meestal erg lekker, alleen een beetje vervormd. Maar deze zien er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik begin ook echt wel fan te worden van vegan gebak! :)

    BeantwoordenVerwijderen