dinsdag 23 augustus 2011

Slaatje van rodekool en Granny Smith

Een tijdje geleden kreeg ik een halve rodekool cadeau van zuslief. Rodekool en appel zijn een superduo in de winter, waarom dan ook niet in de zomer, dacht ik dan... In een slaatje misschien? Rode coleslaw had ik al eens geprobeerd. Ik deed er deze keer wel wat currypoeder bij en rozijntjes, of "zozijntjes" zoals mijn nichtje dat zo sappig kan zeggen. Sappig is dit slaatje anders ook! Ideaal als bijgerechtje of als onderdeel van een maaltijdsalade, zo bleek.


Dit heb je nodig voor 4 bijgerechtjes:

  • 300g rodekool (zonder buitenste bladeren en te dikke nerven)
  • 1 Granny Smith
  • 1 groot handvol rozijntjes
  • 2 eetlepels rietsuiker
  • 4 eetlepels frambozenazijn
  • 1 eetlepel currypoeder of wat meer
  • Een beetje citroensap
  • Een mespuntje kaneel

Zo maak je het:
Hak de rodekool in dunne reepjes. Was de appel en schil hem eventueel (deed ik niet) en snijd in stukjes. Sprenkel wat citroensap over de appel zodat die niet bruin wordt. Meng met de rest van de ingrediënten en laat een uurtje rusten in de koelkast.




Ik at het als maaltijdsalade met wat verse kropsla, olijfolie, zwarte peper en fijngesnipperde bieslook. En feta, ja! Met een lekker knapperig stuk stokbrood erbij... Dat smaakte!


3 opmerkingen:

  1. Zozijntjes :-)!
    Ik heb nog nooit rode kool rauw verwerkt, moet het toch ook eens proberen, lijkt me heel lekker met dit recept!

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, lijkt me lekker! Moet ik ook proberen als er nog eens een rode kool in het groentenpakket zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, doen! :)
    Dat groentenpakket moet ik dan weer eens doen, want die eigen moestuin is nog niet voor direct...

    BeantwoordenVerwijderen