zondag 8 juli 2012

Méli-mélo 5: vakantie

Voor het eerst sinds lang heb ik nog eens een volledig weekje vakantie! Hier heb ik lang naar uitgekeken. Geen exotische reisbestemming, maar een midweek "mon jardin". Dat is ook eens plezant, al lijken de weergoden de komende week niet echt te willen meewerken...


Soit, binnen is er ook genoeg te doen. Nog wat klusjes en kokeneten natuurlijk. Ik ga dan ook elke dag proberen een berichtje te posten. Een aantal recepten van de afgelopen weken en maanden en ook een paar nieuwe. Hieronder alvast een proevertje uit eigen tuin...




Je hebt misschien ook al gemerkt dat ik heb opgegeven om foto's te nemen met mijn digitaal toestelletje. Voortaan enkel nog iPhoneography.


Aardbeientijd...


Ik heb mijn dosis aardbeien wel gehad voor 2012. De enige aangename verrassing die onze vorige huiseigenaars ons achterlieten waren 3 rijtjes aardbeienplantjes. We wisten niet hoe oud ze al waren en lieten ze dan maar gewoon staan, met kilo's aardbeien als verrassend gevolg. En die moesten natuurlijk verwerkt worden. 


Aardbeienconfituur (met meer-fruit-minder-suiker-confituursuiker), pannenkoeken met aardbeien en bloemsuiker, aardbeien en frambozen in de muesli 's ochtends, aardbeien met chocoladedip 's avonds voor de tv, aardbeiensmoothie (met sinaasappels, perzik, limoen en appel) en ga zo maar door. Maar nu is het welletjes. Volgend jaar toch maar wat meer frambozenstruiken en wat minder aardbeienplantjes.




The fab four


We hebben intussen 4 permanente bewoners in onze tuin. Na Paula en Georgette, hebben we nu ook Starr en Yoko erbij. Ze leggen heel regelmatig en soms een keertje niet. (Ze krijgen geen legvoer, gewoon gemengde graantjes en tafelrestjes.) Er staan dus nu ook vaker eiergerechten op tafel, zoals tortilla of heerlijke verse pappardelle.




En laat je trouwens niet afschrikken door dat hek op de foto. Ze hebben een klein kwart voetbalveld om zich op uit te leven. Ik denk dat ze zo ongeveer de meest verwende kiekens van het Pajottenland zijn!


Radijsjesrood


Ik ben ook actief geweest in de moestuin de afgelopen maanden, met wisselend succes weliswaar. Wel goed gelukt zijn platte peterselie, spinazie en radijsjes. Courgettes en pompoenen hoop ik later deze zomer ook in overvloed te hebben. Al heeft de regen wel al veel bloemen kapot gemaakt. Als dat maar goed komt! 


Radijsjes vind ik eigenlijk niet zo speciaal van smaak, maar in een slaatje hebben ze wel iets. Vooral ook door de kleur! Op de foto zie je een salade van couscous, tomaat, groene paprika, zwarte olijven, radijsjes, bieslook, geroosterde pijnboompitten, vinaigrette van olijfolie, p & z, witte balsamico en wat citroensap. Dat was een lekkere lunch!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten